Nieuwe leidinggevende rol - Nieuwe kennis - Nieuwe inzichten - Nieuw netwerk
Net begonnen als schoolleider in het middenmanagement, als bijvoorbeeld teamleider of afdelingsleider? En zoek je reflectie op en verdieping van je leidinggevende kwaliteiten? Dan geeft het leertraject Beginnend schoolleider een gefundeerde basis en impuls voor je nieuwe rol als schoolleider. In dit leertraject vergaar je kennis over leidinggeven in het onderwijs en reflecteer je samen met collega-schoolleiders op je nieuwe rol en de uitdagingen waar je mee te maken hebt. Gun jezelf een goede start en een zachte landing in je nieuwe rol!
Voor wie?
Dit leertraject is bedoeld voor schoolleiders in het middenmanagement (teamleiders, afdelingsleiders, unitleiders etc.), met maximaal twee jaar ervaring. Het gaat dus om functies waarin je verantwoordelijk bent voor het aansturen van een groep docenten en bijvoorbeeld voor het voeren van de functioneringsgesprekken.
Wat levert deelname op?
Na deelname heb je:
- Meer zicht op het speelveld van een leidinggevende in het onderwijs;
- Inzicht in je eigen rol; zowel formeel als met betrekking tot de vraag wat voor leider ben ik?;
- Kennisgemaakt met verschillende leiderschapsthema’s en -praktijken;
- Toegang tot een netwerk van andere (beginnende) schoolleiders;
- Meer zicht op je eigen rol met het oog op inwerken en professionaliseren op je school;
- Concrete handvatten om een goed vervolg te geven aan je start als schoolleider op je school.
Programma op hoofdlijnen
Als startend schoolleider heb je te maken met nieuwe taken en verantwoordelijkheden. Je staat niet meer of nog maar een paar uurtjes voor de klas en je geeft nu leiding aan een team of groep onderwijsprofessionals. Veel startende leidinggevenden hebben dezelfde vragen en ervaren vergelijkbare uitdagingen:
- Hoe stuur ik een team zo goed mogelijk aan?
- Wat voor leider wil ik zijn en hoe zorg ik dat ik volgens mijn eigen waarden en de waarden van mijn school handel?
- Hoe betrek ik mijn team bij veranderingen en hoe ga ik om met lastige gesprekken?
- Hoe zorg ik ervoor dat ‘de waan van de dag’ niet de overhand heeft en dat ik plezier beleef in mijn nieuwe rol?
Dat soort vragen staan centraal in dit leertraject. Het leertraject begint met een ‘kick-off dag’ in de vorm van een inspirerende lezing door een keynote spreker. In de middag maak je kennis met het thema ‘intervisie’ als opmaat voor de trajectdagen later in het schooljaar en we staan stil bij coaching. Persoonlijke coaching is namelijk onderdeel van dit leertraject en elke deelnemer krijgt de mogelijkheid om gecoacht te worden door één van de VO-managementcoaches.
Na de startdag volgen er drie bijeenkomsten die in het teken staan van je start als leidinggevende in het onderwijs. In de ochtenden neem je deel aan inhoudelijke en inspirerende sessies, waarin je reflecteert op leidinggeven aan goed onderwijs. De opgedane inzichten verbind je in de middagen, tijdens de intervisiesessies, aan je eigen werkcontext. Aan de hand van intervisie doe je nieuwe inzichten op over de invulling van je rol als schoolleider.
Een ideale manier om het werkveld als beginnend leidinggevende in het onderwijs te leren kennen
- (oud-deelnemer)
Sprekers
Onder andere:
Martijn Vroemen
Martijn Vroemen is organisatiepsycholoog en werkt met groepen. Hij coacht teams, leidt teamprofessionals op en adviseert over de teamvriendelijkheid van organisaties. Martijn vindt dat teams de belangrijkste eenheid zijn om uitzonderlijk resultaat en gezamenlijk werkgeluk te creëren. Teams zijn belangrijk en daarom doen teamleiders belangrijk werk. Hij is oprichter van Teamchange, een netwerk en opleidingscentrum voor teamprofessionals.
Sandra Bouckaert
Sandra Bouckaert is executive coach, procesbegeleider en trainer en heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van (teamcoachings-)trajecten en het geven van trainingen in de overheidssector, de zorg en het onderwijs. Zij richt zich op samenwerkings- en communicatievraagstukken en heeft zich gespecialiseerd in leiderschapstrajecten voor teamleiders. In deze trajecten krijgen leidinggevenden het gedachtegoed en de tools van Deep Democracy aangereikt voor het aansturen van hun teams. Sandra is Deep Democracy facilitator/instructor, Let’s Talk facilitator/instructor en Psychodramaturg en opgeleid als Kampvuurfacilitator. Thema’s waarover zij schrijft zijn: leiderschap, teamontwikkeling, teamcoaching, conflict, groepsdynamica, communicatie en samenwerking.
Remco Coppoolse
Dr. Remco Coppoolse is docent en associate lector bij het lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht. Hij probeert inzicht te krijgen in de moeilijke en grote wereld van onderwijsvernieuwing. Zijn interactieve bijdrage staat in het teken van starten als schoolleider en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan op het gebied van de veranderkunde.
Praktische informatie
Data:
|
|
Locatie: |
Omgeving Utrecht, locatie volgt nog. |
Kosten: |
Deelname aan het traject bedraagt €600,00 (excl. BTW). |
Inschrijven: |
|
Vragen? |
Voor vragen over dit leertraject kun je contact opnemen via info@vo-academie.nl o.v.v. Beginnend schoolleider. |