Opvallend genoeg worden starters in een leidinggevende functie op de meeste scholen nog niet structureel en gericht ingewerkt. Om aandacht te vragen voor en werk te maken van een goede start en goede begeleiding, organiseert de VO-academie drie leertrajecten: Beginnend schoolleider, Beginnend eindverantwoordelijk schoolleider en Beginnend bestuurder.  

Tijdens de leertrajecten voor beginnend (eindverantwoordelijk) schoolleiders en bestuurders vertellen inspirerende sprekers en workshopleiders vanuit hun expertise over de uitdagingen van het beroep. Bovendien ontmoet je andere schoolleiders en bestuurders, waardoor je kennis en ervaringen kunt uitwisselen en samen kunt reflecteren op de nieuwe functie. 
 

Beginnend schoolleider

Beginnend schoolleiders in het middenmanagement (team-, afdelings-, unitleiders of conrectoren) staan voor een stevige opgave. Ze spelen een steeds belangrijkere rol bij de onderwijsontwikkeling, sturen een team docenten aan en vaak wordt ook van ze verlangd dat ze acute problemen in de school oplossen. We merken dat er vele uitdagingen tegelijkertijd op deze startende leidinggevenden afkomen. We staan daarom stil bij (leer)vragen als: hoe ervaar je de start? Hoe vat je je nieuwe rol op? Met welke uitdagingen heb je te maken? En wat weet je al van je eigen leiderschap? De ontmoeting van gelijkgestemden en de herkenning van elkaars uitdagingen zorgen voor onderlinge steun.  In het katern 'Een nieuwe rol en een nieuw perspectief' lichten we toe wat er precies van beginnende schoolleiders in het middenmanagement wordt verwacht en hoe je kunt zorgen voor een goede start.  
 

Beginnend eindverantwoordelijk schoolleider

Het zijn vaak schoolleiders uit het middenmanagement die de stap naar eindverantwoordelijk schoolleider maken. Deze nieuwe rol vraagt ook nieuwe kennis en vaardigheden als leider. Het is belangrijk om goed stil te staan bij de opdracht en uitdagingen van de school en het leiderschap dat daarbij past. Er wordt zowel stilgestaan bij het doorgroeien in deze rol op de eigen school of op een nieuwe school. De Beroepsstandaard Schoolleiders VO wordt hierbij gebruikt om de leiderschapspraktijken en de persoonlijke kenmerken te beschouwen en te relateren aan de eigen context. Door dit traject te volgen met andere startende eindverantwoordelijk schoolleiders ontstaat de ontmoeting met gelijkgestemden en daarmee vaak herkenning in elkaars situaties. 
 

Beginnend bestuurder

Het beroep van bestuurder vergt complexe competenties en persoonlijke vaardigheden. Het is daarom van belang dat beginnend bestuurders inzicht krijgen in hun persoonlijke voorkeuren en kwaliteiten, een realistisch beeld vormen van het beroep en toegang hebben tot een netwerk van andere bestuurders. Tijdens het leertraject reflecteer je op eigen ervaringen en die van anderen. Hierdoor wordt helder wat je belangrijk vindt en op welke manier je jouw positie als bestuurder wilt invullen.  
 

Meer weten?

Heb je vragen over één van de leertrajecten? Neem dan contact op via info@vo-academie.nl.