Onderwijskundige veranderingen – (Persoonlijk) Verbinden met – Organisatorische veranderingen
 

De moderne schoolleider staat voor complexe uitdagingen: het vormgeven van onderwijsinhoud, samenwerken en verbinden, innoveren en flexibiliseren. Hoe geef jij als eindverantwoordelijk schoolleider, op strategische wijze, leiding aan deze vraagstukken? En hoe houd jij daarbij oog voor je persoonlijke waarden binnen je leidinggevende functie? In dit leertraject verken je deze vragen, samen met collega-schoolleiders, door een combinatie van inhoudelijke workshops en intervisiesessies.
 

Voor wie?

Dit leertraject is bedoeld voor eindverantwoordelijk schoolleiders, ook wel rector of directeur genoemd, met meer dan twee jaar ervaring in deze rol. Het gaat om leidinggevenden die eindverantwoordelijk zijn voor onderwijs en personeel.
 

Wat levert deelname op?

Na het doorlopen van dit traject heb je:

  • Strategisch en persoonlijk leiderschap verkend vanuit verschillende invalshoeken;
  • Meer zicht op wat je belangrijk vindt in je rol als schoolleider;
  • Inzicht in de flexibiliteit en wendbaarheid van je schoolorganisatie en hoe je daar mee om wil gaan;
  • Inzicht in de impact die jouw leiderschap heeft op anderen;
  • Inzicht in je professionele identiteit als schoolleider;
  • Nieuwe inzichten over je eigen organisatie en strategisch leidinggeven via de intervisiesessies.
     

Programma op hoofdlijnen  

In vier bijeenkomsten gaan we diverse thema's behandelen volgens een vaste structuur: we starten bij de onderwijssector en zoomen vervolgens steeds verder in. Tijdens alle bijeenkomsten staan de ochtenden in het teken van vakinhoud in de vorm van interactieve lezingen of workshops. De nieuwe inzichten die je hieruit opdoet vormen de basis voor de intervisie in de middag. Daar worden ook actuele eigen casussen besproken.

Het programma is als volgt opgebouwd: 

Focus op het leiderschap en de besturing van organisaties. Veel structuren en gebruiken stammen nog uit het oude, industriële tijdperk. De vraag is wat dit betekent voor hedendaagse onderwijsorganisaties en voor de manier waarop deze worden bestuurd en geleid. Is de ‘klassieke schoolleider’ nog wel geschikt voor het nieuwe tijdperk? Met het thema contextueel leiderschap verkennen wij die veranderingen en de consequenties daarvan voor leiders en leiderschap, inclusief de reflectie op je eigen stijl en effectiviteit als leider.

Focus op persoonlijk leiderschap en op cultuur en verandering in je organisatie. Leiderschap gaat over invloed uitoefenen. Leiders zijn daar vaak bewust mee bezig. Hierbij dient zich de vraag aan hoe je meer kunt bereiken en meer waarde kan toevoegen met minder moeite. Bij leiderschap is er altijd sprake van een context, zoals de structuren en de cultuur van een organisatie. De vraag naar de volgende stap in jouw persoonlijke ontwikkeling op het gebied van leiderschap staat centraal.

Focus op leidinggeven aan mensen. Hoe kun je als schoolleider vanuit strategisch personeelsbeleid (SHRM) collega’s sterken en stimuleren in tijden van verandering? Hoe werkt het proces van professionalisering en kwaliteitsverbetering vanuit het onderwijskundig leiderschap en de doelen van de school?   

Focus op persoonlijk leiderschap. Hoe draagt bewustwording van je professionele identiteit (je leidende waarden, motieven, drijfveren) bij aan je leiderschap in het steeds complexer wordende professionele landschap? En hoe zorg je ervoor dat je ook bij twijfel waardevolle keuzes maakt?

Naast de inhoudelijke lezingen en workshops reiken we verschillende relevante bronnen aan zoals literatuur, podcasts en video’s.  

Door intervisie reflecteer je op je eigen functioneren en doe je nieuwe inzichten op. Op deze wijze ga je ook aan de slag gaat met je eigen leervraag. Uit onderzoek blijkt dat deelnemers door intervisie meer:  

  • Zelfverzekerd en zelfbewust zijn; 
  • Tevreden zijn over hun werk;
  • Stressbestendig zijn; 
  • Competenties en vakinhoudelijke kennis hebben. 

Juist na een periode waarin veel scholen een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt, kan intervisie van grote waarde zijn. Door samen met collega’s te reflecteren op de veranderingen, kom je tot nieuwe inzichten en perspectieven.

Sprekers 

Onder andere:

Freek Peters 

Prof. dr. Freek Peters is hoogleraar Contextueel Leiderschap aan Tilburg University en gefascineerd door de enorme effecten die de menselijke factor met zich meebrengt in het functioneren van organisaties. Zijn focus ligt op het leiderschap van de toekomst en de betekenis daarvan voor het hier en nu. Zijn motto: nieuwe tijden vragen om nieuwe vormen van leiderschap. De samenleving verandert snel en organisaties veranderen mee. 

Gabriël Anthonio 

Prof. dr. Gabriël Anthonio is een spreker en trainer voor (publieke) organisaties op het gebied van leiderschap, cultuur en organisatieverandering. Hij is werkzaam aan de Rijksuniversiteit Groningen en als Partner bij de Galan Groep in Baarn. Hij begeleidt organisaties, directies en bestuurders bij hun leiderschapsontwikkeling en doet daar onderzoek naar. Naast zijn ervaring als bestuurder in diverse organisaties, is hij wetenschapper en man van de praktijk. Hij combineert theorie, praktijkverhalen en levenservaringen. 
 

Praktische informatie

Data: 

 

  • Bijeenkomst 1: woensdag 26 november 2025, 10:00 - 17:00 
  • Bijeenkomst 2: woensdag 7 januari 2026, 10:00 - 17:00
  • Bijeenkomst 3: woensdag 11 februari 2026, 10:00 - 17:00
  • Bijeenkomst 4: woensdag 25 maart 2026, 10:00 - 17:00

Voorafgaand aan het traject wordt een (digitaal) intakegesprek met alle deelnemers gevoerd.

Locatie: 

Omgeving Utrecht, locatie volgt nog.

Kosten: 

Deelname aan het traject bedraagt €600,00 (excl. BTW). 

Inschrijven: 

Meld je aan via dit formulier.

Vragen? 

Wil je meer weten over het Leertraject Strategisch en persoonlijk leiderschap? Neem dan contact op via  info@vo-academie.nl o.v.v. Strategisch en persoonlijk leiderschap.