Onderwijskundige veranderingen – (Persoonlijk) Verbinden met – Organisatorische veranderingen
 

De startdag van dit leertraject is geweest. Heb je interesse voor de volgende editie? Stuur dan een mail naar info@vo-academie.nl


De moderne schoolleider staat voor complexe uitdagingen: het vormgeven van onderwijsinhoud, samenwerken en verbinden, innoveren en flexibiliseren. Hoe geef jij als eindverantwoordelijk schoolleider, op strategische wijze, leiding aan deze vraagstukken? En hoe houd jij daarbij oog voor je persoonlijke waarden binnen je leidinggevende functie? In dit leertraject verken je deze vragen, samen met collega-schoolleiders, door een combinatie van inhoudelijke workshops en intervisiesessies.
 

Voor wie?

Dit leertraject is bedoeld voor eindverantwoordelijk schoolleiders. Voorafgaand aan het traject wordt een intakegesprek met de deelnemers gevoerd.
 

Wat levert deelname op?

Na het doorlopen van dit traject heb je:

  • Strategisch en persoonlijk leiderschap verkend vanuit verschillende invalshoeken;
  • Meer zicht op wat je belangrijk vindt in je rol als schoolleider;
  • Inzicht in de flexibiliteit en wendbaarheid van je schoolorganisatie en hoe je daar mee om wil gaan;
  • Inzicht in de impact die jouw leiderschap heeft op anderen;
  • Inzicht in je professionele identiteit als schoolleider;
  • Nieuwe inzichten over je eigen organisatie en strategisch leidinggeven via de intervisiesessies.
     

Programma op hoofdlijnen  

In vier bijeenkomsten gaan we diverse thema's behandelen volgens een vaste structuur: we starten bij de onderwijssector en zoomen vervolgens steeds verder in. Tijdens alle bijeenkomsten staan de ochtenden in het teken van vakinhoud in de vorm van interactieve lezingen of workshops. De nieuwe inzichten die je hieruit opdoet vormen de basis voor de intervisie in de middag.

Het programma is als volgt opgebouwd: 

  • Focus op leidinggeven binnen de onderwijssector: hoe bepaal jij de positie van en de koers voor je organisatie? En hoe beweeg je mee met hedendaagse veranderingen? 
  • Focus op leiderschap in de school: hoe creëer je een (organisatie)cultuur waarin iedereen leiderschap durft te tonen?
  • Focus op leidinggeven aan mensen: hoe kun je als schoolleider collega’s sterken en stimuleren in tijden van verandering? En hoe houd je oog voor de groepsdynamiek?  
  • Focus op persoonlijk leiderschap: welke waarden zijn voor je belangrijk? En hoe zorg je ervoor dat je ook bij twijfel waardevolle keuzes maakt? 

Naast de inhoudelijke lezingen en workshops reiken we verschillende relevante bronnen aan zoals literatuur, podcasts en video’s.  

Door intervisie reflecteer je op je eigen functioneren en doe je nieuwe inzichten op. Op deze wijze ga je ook aan de slag gaat met je eigen leervraag. Uit onderzoek blijkt dat deelnemers door intervisie meer:  

  • Zelfverzekerd en zelfbewust zijn 
  • Tevreden zijn over hun werk 
  • Stressbestendig zijn 
  • Competenties en vakinhoudelijke kennis hebben 
     

Juist na een periode waarin veel scholen een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt, kan intervisie van grote waarde zijn. Door samen met collega’s te reflecteren op de veranderingen, kom je tot nieuwe inzichten en perspectieven.
 

Sprekers 

Freek Peters 

Prof. dr. Freek Peters is hoogleraar Contextueel Leiderschap aan Tilburg University en gefascineerd door de enorme effecten die de menselijke factor met zich meebrengt in het functioneren van organisaties. Zijn focus ligt op het leiderschap van de toekomst en de betekenis daarvan voor het hier en nu. Zijn motto: nieuwe tijden vragen om nieuwe vormen van leiderschap. De samenleving verandert snel en organisaties veranderen mee. 

Als het echter gaat om het leiderschap en de besturing van organisaties, stammen veel structuren en gebruiken nog uit het oude, industriële tijdperk. De vraag is wat dit betekent voor hedendaagse onderwijsorganisaties en voor de manier waarop deze worden bestuurd en geleid. Is de ‘klassieke schoolleider’ nog wel geschikt voor het nieuwe tijdperk? Met het thema contextueel leiderschap verkennen wij die veranderingen en de consequenties daarvan voor leiders en leiderschap, inclusief de reflectie op uw eigen stijl en effectiviteit als leider. 
 

Gabriël Anthonio 

Prof. dr. Gabriël Anthonio is een spreker en trainer voor (publieke) organisaties op het gebied van leiderschap, cultuur en organisatieverandering. Hij is werkzaam aan de Rijksuniversiteit Groningen en als Partner bij de Galan Groep in Baarn. Hij begeleidt organisaties, directies en bestuurders bij hun leiderschapsontwikkeling en doet daar onderzoek naar. Naast zijn ervaring als bestuurder in diverse organisaties, is hij wetenschapper en man van de praktijk. Hij combineert theorie, praktijkverhalen en levenservaringen. 

Gabriël Anthonio gaat in op persoonlijk leiderschap en over cultuur en verandering in je organisatie. Leiderschap gaat over invloed uitoefenen. Leiders zijn daar vaak bewust mee bezig. Hierbij dient zich de vraag aan hoe je meer kunt bereiken en meer waarde kan toevoegen met minder moeite. Bij leiderschap is er altijd sprake van een context, zoals de structuren en de cultuur van een organisatie. De vraag naar de volgende stap in jouw persoonlijke ontwikkeling op het gebied van leiderschap staat bij zijn presentatie in dit traject centraal. 
 

Praktische informatie

Data: 

 

  • Bijeenkomst 1: woensdag 13 november 2024
  • Bijeenkomst 2: woensdag 8 januari 2025
  • Bijeenkomst 3: woensdag 12 februari 2025
  • Bijeenkomst 4: woensdag 26 maart 2025

Locatie: 

Buitenplaats de Bergse Bossen, Driebergen

Kosten: 

Deelname aan het traject bedraagt €600,00 (excl. BTW). 

Inschrijven: 

De inschrijving voor deze editie is gesloten, omdat de startdag al is geweest. Heb je interesse? Stuur dan een mail naar info@vo-academie.nl.

Vragen? 

Wil je meer weten over het Leertraject Strategisch en persoonlijk leiderschap? Of ben je benieuwd of dit traject iets voor je is? Mail dan naar info@vo-academie.nl o.v.v. Strategisch en persoonlijk leiderschap.