De set professionaliseringsthema’s is verrijkt met diverse inspirerende interviews met wetenschappers, bestuurders en toezichthouders. Dat geeft de thema’s meer diepgang en kleur. Doel van de set de professionalisering van bestuurders in het funderend onderwijs te stimuleren en te ondersteunen. Zie biedt handvatten voor de eigen professionalisering. Ook kunnen bestuurders de professionaliseringsthema’s gebruiken om de eigen ontwikkelbehoefte in kaart te brengen of het gesprek aan te gaan met de Raad van Toezicht. Het eerste exemplaar van de nieuwe publicatie werd tijdens het VO-congres op 28 maart 2019 overhandigd aan Marc Mittelmeijer (voorzitter Onderwijsbestuurdersvereniging VO) door Leonie Schouten (hoofd VO-academie) in het bijzijn van Sam Terpstra (auteur publicatie) en Hans van Willegen (projectleider).
Nauwe samenwerking
De professionaliseringsthema’s zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met bestuurders uit het veld, de VO-raad, Bestuurdersvereniging PO (BvPO) en Onderwijsbestuurdersvereniging VO (OBV)De set is in 2018 vastgesteld door de ALV van de VO-raad. Ook de BvPO en de OBV hebben de thema’s overgenomen. De verrijkte set vindt u hier of onderaan de pagina. Recent verscheen een interview met BvPO-voorzitter Bert Nelissen over de professionalisering van schoolbesturen.
Instrumenten ter ondersteuning
Momenteel ontwikkelt de VO-academie een aantal instrumenten die goed aansluiten op de professionaliseringsthema’s. De ondersteuningsmiddelen bestaan onder ander uit een 360-graden feedback-instrument en een instrument voor zelfevaluatie.