Hoe begeleidt u ambitieuze docenten met leiderschapsambities? Een kweekvijver-traject zorgt ervoor dat ze de kans krijgen om kennis te maken met het vak van teamleider en op gegronde afweging kunnen maken voor deze positie. Ze leren welke vaardigheden en competenties nodig zijn. Een dergelijk traject is kostbaar, daarom is het interessant om het in samenwerking met meerdere besturen in een regio aan te bieden. Uiteraard is dan de vraag: hoe zet je een zo’n samenwerking op? De publicatie ‘Regionale samenwerking voor sterk leiderschap, vier besturen een kweekvijvertraject in Leiden’ gaat in op al deze vragen. Het beschrijft de achtergrond en opzet van het Leidse traject.
Waarom een gezamenlijk kweekvijver-traject?
Steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs merken dat het lastiger wordt om teamleiders te vinden en te behouden. Dat betekent onder andere dat we ambitieuze docenten met leiderschapsambities goed moeten begeleiden. Een mogelijkheid daartoe is een kweekvijver-traject waarbij de docent niet alleen kan proeven aan het vak, maar ook meer over zichzelf als mens en leidinggevende leert. Op die manier kan de docent na afronding van het traject een weloverwogen keuze maken.
"Wat voor mij erg waardevol is geweest is de realisatie dat ik op zich de kwaliteiten voor leiding geven heb, maar dat ik vooral moet werken aan wat ik vind. Wat is mijn visie op onderwijs, op de organisatie?"
Wouter van den Brink, Docent Natuurkunde Teylingen College sector Leeuwenhorst
Echter, een dergelijk traject is kostbaar en intensief, zeker voor kleinere besturen. Daarom is het interessant om de vraag te vergroten: kunnen meerdere besturen in dezelfde regio gezamenlijk een kweekvijver-traject aanbieden zodat het regionale aanbod van potentiële leidinggevenden groeit? Om de mogelijkheden van zo’n samenwerking te onderzoeken heeft de VO-academie gedurende een jaar een kweekvijver-traject voor potentiële schoolleiders van vier schoolbesturen in Leiden en omgeving ondersteund en gevolgd.
"Het Kweekvijver-traject sloot aan bij behoeftes in onze organisatie. Binnen onze stichting is zoiets lastiger te organiseren, daarom is het mooi dat je dit samen kunt doen. Ik ben erg blij dat we elkaar als bestuurders hebben gevonden in deze samenwerking en hoe we naar de regio kijken."
Kees Vreugdenhil, voorzitter Stichting Fioretti Teylingen
Procesbeschrijving en programma van eisen
De publicatie kent twee delen. In het eerste deel beschrijven we het proces van samenwerking vanuit het perspectief van de bestuurder. Daarnaast presenteren we een programma van eisen voor een kweekvijver- traject gericht op potentiële schoolleiders: het biedt inzicht in hoe een goed kweekvijver- traject wordt opgebouwd en waar je op moet letten bij de uitvoering ervan. Vier deelnemers vertellen over hun ervaringen en hoe het traject hen heeft geholpen om een helder beeld te krijgen van hun verdere loopbaan.
De publicatie ‘Regionale samenwerking voor sterk Leiderschap, vier besturen een kweekvijvertraject in Leiden’ vindt u hieronder. We wensen u veel leerzaam leesplezier!