In samenwerking met het Schoolleidersregister VO (SRVO) laat de VO-academie jaarlijks een monitoringsonderzoek uitvoeren. Het doel? Inzicht krijgen in de stand van zaken wat betreft de professionele ontwikkeling van schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs. In oktober is de monitor van dit jaar uitgezet, begin 2020 wordt de eindrapportage verwacht.
Sinds 2013 laat de VO-academie een monitoringsonderzoek uitvoeren naar de professionaliseringsactiviteiten die schoolleiders en bestuurders ondernemen en eventuele belemmeringen die zij daarbij ervaren. Sinds 2018 geven de VO-academie en het SRVO samen verder vorm aan dit onderzoek. Doel van deze jaarlijkse monitor is inzicht krijgen in de manier waarop schoolleiders en bestuurders omgaan met professionalisering. Daarbij wordt de opleidingsbehoefte van schoolleiders en bestuurders onder de loep genomen en worden de effecten van professionalisering onderzocht.
De monitor kent twee varianten: een kwantitatief onderzoek via een schriftelijke enquête en een kwalitatief onderzoek met behulp van focusgroepen. De kwantitatieve vragenlijst is in oktober jl. uitgezet onder alle onderwijsbestuurders en een aantal schoolleiders. De schoolleiders zijn middels een steekproef geselecteerd voor dit onderzoek. Net als voorgaande jaren wordt dit onderzoek uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut. De onderzoekers zijn inmiddels druk aan de slag met het analyseren van de resultaten. De verwachting is dat de eindrapportage begin 2020 wordt gepubliceerd.
De uitkomsten van het monitoringsonderzoek zijn van groot belang voor het beleid en de activiteiten van het SRVO en de VO-academie en worden tevens breed verspreid onder de opleiders en scholen. Op basis van de resultaten wordt het beleid en aanbod verder afgestemd op de behoefte van schoolleiders en bestuurders. Dankzij deze monitor is het bovendien mogelijk om ontwikkelingen wat betreft professionalisering over meerdere jaren in kaart te brengen, ter onderbouwing van beleid.
Meer weten?
Begin 2019 verscheen het meest recente rapport 'Monitor professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2018' van het Kohnstamm Instituut en Oberon. Lees meer over het monitoringsonderzoek op deze pagina.