In het VO-magazine staat een nieuwe artikelenreeks over starters in het vo. Een docent, een teamleider, een schoolleider en een rector-bestuurder die dit schooljaar zijn begonnen in een nieuwe functie delen hun ervaringen. Wat valt mee? Wat valt op? En wie of wat heeft hen geholpen bij het maken van een goede start? 
 

Belang van begeleiding

In het sectorakkoord wordt expliciet aandacht gevraagd voor de inwerkfase van starters in het vo. De VO-academie heeft in dat kader een inwerktraject ontwikkeld om beginnende schoolleiders (middenmanagement) en bestuurders te faciliteren in hun nieuwe rol. Ook is er een katern verschenen over de inwerkfase van startende schoolleiders, waarin wordt toegelicht wat er precies van beginnende schoolleiders wordt verwacht en wat de noodzaak is van inwerkprogramma’s in het voortgezet onderwijs. De VO-academie wil met dit katern bijdragen aan de bewustwording van de noodzaak van een inwerkperiode, als onderdeel van het strategisch HRM-beleid binnen de school.

Lees het eerste artikel: Een frisse start
Lees het tweede artikel: ‘Mijn plan? Alle bordjes in de lucht houden’