Goede verantwoording wordt steeds urgenter voor vo-scholen: vanuit politiek en maatschappij wordt druk uitgeoefend om beter inzicht te bieden in de prestaties en in de besteding van de publieke middelen. Daarnaast kent verantwoording ook een breder perspectief. Het biedt u als bestuurder de kans om aan uw stakeholders te laten zien wat u doet en waarom u dit doet. Hoe kunt u verantwoording inzetten om uw eigen organisatie steeds beter te maken en interventies te verduurzamen? En hoe gaan collega-besturen en -scholen hiermee om? Deze vragen staan centraal in het nieuwe leertraject dat najaar 2021 van start gaat, georganiseerd door de VO-raad en de VO-academie.
Het nieuwe leertraject bestaat uit een mix van online en fysieke sessies. U gaat onder begeleiding van een externe expert individueel en samen met andere besturen aan de slag met het thema verantwoording. Uitgangspunt in het leertraject is dat kennis uit de wetenschap en van experts wordt gecombineerd met ervaringen uit de eigen praktijk. Ook alle kennis en inzichten die zijn opgedaan in het project Verantwoording van de VO-raad, worden in het traject meegenomen. Als eerste belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van de verantwoording brengt u tijdens dit leertraject in kaart hoe in de organisatie wordt gedacht over (het belang van) verantwoording, de mate waarin ambities gedeeld worden en welke ‘gebieden’ van verantwoording wel of niet goed lopen. Dit overzicht biedt belangrijke aanknopingspunten voor de doorontwikkeling of verbetering van de verantwoording, waar u vervolgens mee verder gaat. De focus ligt hierbij op het betrekken van de stakeholders en het als schoolorganisatie ‘leren van verantwoording’. Alle opgedane kennis en ervaringen kunnen meteen toegepast worden in de eigen schoolpraktijk.
Interesse in deelname?
Lees meer over het leertraject en meld u aan.
Meer weten over verantwoording in het vo? Lees Katern 16: Luisteren, legitimeren en leren. Verantwoording in een breder perspectief.