Op 25 maart start het hybride leertraject Leidinggeven in dialoog: het traject biedt een combinatie van zowel online leren als bijeenkomsten op locatie . “We hebben door corona veel ervaring opgedaan en we zijn goed geworden in het faciliteren van online leren en het waarborgen van de kwaliteit”, zegt projectleider leertrajecten Janine Mommers. Deelnemers waarderen de praktische voordelen en flexibiliteit die online leren met zich meebrengt, maar hebben desondanks wel behoefte om ook met elkaar fysiek te leren en te netwerken. Het hybride leertraject Leidinggeven in dialoog biedt het beste van beide werelden.
“Voor de coronapandemie hadden we niet het voornemen om een leertraject online aan te bieden. Door corona is dat veranderd” zegt Janine. De VO-academie heeft de afgelopen periode gemerkt dat de deelnemers heel enthousiast zijn over het online volgen van een leertraject. Waardoor komt dat? Janine: “Het maakt het volgen van een leertraject voor deelnemers laagdrempeliger en praktischer. Zeker voor onze deelnemers uit plaatsen zoals Maastricht of Groningen of voor ouders met jonge kinderen”.
Online verbinding en interactie
De heersende gedachte is soms nog dat je bij online trainingen, niet dezelfde betrokkenheid en kwaliteit kunt waarborgen als bij een klassikale training. “Tijdens online bijeenkomsten wordt veel aandacht besteed aan de onderlinge verbinding en interactie. Hier hebben we als VO-academie inmiddels veel ervaring mee opgedaan en onze deelnemers geven ook aan dat de interactieve manier waarop we werken juist zorgt voor die interactie en sterke onderlinge verbinding", aldus Janine Mommers.
Leidinggeven in dialoog
In het hybride intervisietraject Leidinggeven in dialoog is er aandacht voor thema’s als veranderkunde, gespreid leiderschap, co-creatie en het professionele gesprek. Daarbij ligt telkens de nadruk op de vraag hoe je vanuit je rol als schoolleider anderen kunt inspireren door jouw leiderschap. In de ochtenden vinden online lezingen en interactieve workshops plaats en ligt de nadruk op leiderschap en het voeren van de professionele dialoog. De middagen staan in het teken van reflectie op de inhoud in de vorm van intervisie. Omdat intervisie een belangrijke rol speelt in dit leertraject organiseren wij ook fysieke bijeenkomsten om meer diepgang aan te brengen.