De VO-academie is gestart met een nieuwe video-reeks: VO-praat. In video’s van maximaal tien minuten vertellen bevlogen sprekers hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering gaat Leo Bormans (schrijver en geluksonderzoeker) in op het thema hoop en geluk. Hoe kunt u (in wankele tijden) hoop en optimisme op uw school bevorderen? 

Er zijn eigenlijk geen mensen zonder hoop: je hebt mensen met weinig en veel hoop. Mensen met veel hoop zijn altijd succesvoller en gelukkiger dan mensen met weinig hoop. Dat betekent dat het onderwijs enorme stappen kan maken door hoop te bevorderen. Hoe herken je hoopvolle of minder hoopvolle mensen? Uit wetenschappelijk onderzoek komen een aantal factoren naar voren. Ten eerste: hoopvolle mensen stellen doelen. Ten tweede: hoopvolle mensen vinden een weg om hun doelen te bereiken. En tenslotte: hoopvolle mensen blijven eigenaar van hun leven. Die drie factoren kunnen we beïnvloeden!", aldus Leo Bormans.

 

Over Leo Bormans 

Leo Bormans is geluksonderzoeker en auteur van internationale bestsellers als ‘The World Book of Happiness’ en ‘The World Book of Hope’. Hij heeft vele jaren ervaring in onderwijs en als deskundige bij het Ministerie van Onderwijs in Vlaanderen. In zijn werk bouwt hij een originele brug tussen theorie en praktijk. Voor het basisonderwijs doet hij dat o.a. met de succesrijke voorleesboeken ‘Geluk voor Kinderen’, gebaseerd op de tien pijlers van geluk, hoop en vriendschap. Hij heeft meer dan twintig publicaties op zijn naam die bruikbaar zijn voor de meest uiteenlopende doelgroepen. De roman die hij recent samen met een Afghaanse vluchteling schreef (‘De Knikkers van Qadir’) werd onlangs door de Nederlandse Taalunie geselecteerd als een uitmuntend voorbeeld van ‘een rijke tekst’ en wordt door de Taalunie aanbevolen in alle scholen voor voortgezet onderwijs in Vlaanderen en Nederland.