Samenwerken aan de toekomst van ons onderwijs. Dát is het thema van het VO-congres van dit jaar. Op 23 november komen schoolleiders en bestuurders (e.a.) samen in het Beatrix Theater (Utrecht) om met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst van ons onderwijs. We wisselen ervaringen en goede voorbeelden uit en zoeken naar oplossingen voor zaken waar we tegenaan lopen; in de scholen, in onze rol als schoolleider of bestuurder of in ons gesprek met politiek en samenleving.
Uiteraard is de VO-academie ook van de partij; op het VO-plein gaan we graag het gesprek aan over uw eigen ontwikkeling en professionalisering. Daarnaast organiseren wij op het congres ook twee workshops: Aan de slag met coachend leiderschap en Kennisgedreven leiderschap in een lerende organisatie.
Kennisgedreven leiderschap in een lerende organisatie
Het leidinggeven aan een kennisgedreven manier van werken is essentieel in de ontwikkeling van een onderwijsorganisatie naar een lerende organisatie met een onderzoekende cultuur. Schoolleiders hebben hierin een dubbelrol. Aan de ene kant hebben zij een voorbeeldfunctie bij het met kennis onderbouwen van beleidsbeslissingen en het structureel reflecteren op het eigen gedrag. Aan de andere kant hebben schoolleiders een wezenlijke rol in het faciliteren en stimuleren van kennisgedreven werken door medewerkers.
In deze interactieve workshop krijg je suggesties aangereikt om het lerend vermogen van jouw organisatie te versterken. Daarnaast doe je ideeën op over hoe je onderzoek en kennis systematisch kunt inzetten om de besluitvorming op je school te verbeteren. Een Q&A met een schoolleider biedt inspiratie en laat zien dat kennisgedreven werken de slaagkans van onderwijsverbeteringen kan vergroten.
Aan de slag met coachend leiderschap
Teams in het onderwijs hebben behoefte aan een leidinggevende met coachende capaciteiten: een schoolleider die de medewerkers, vanuit persoonlijk leiderschap, stimuleert eigen ambities en kwaliteiten te verbinden met die van de school of de afdeling. Maar wat is coachen nu precies? En wat is dan coachend leidinggeven? Waar besteed je aandacht aan bij het coachen van jouw team? En ben je zelf een coachend leider?
In 2012 is het traject VO-managementcoach ontwikkeld. Inmiddels zijn 240 schoolleiders/bestuurders opgeleid tot coach voor de sector. In deze workshop wordt de kennis uit dit traject gedeeld, waarna je op interactieve wijze leert wat coachend leidinggeven precies coachend maakt en hoe je dit (verder) kunt ontwikkelen. Ook verkennen we welke grenzen er zijn bij het coachend leiderschap. Na het volgen van deze workshop heb je inspiratie opgedaan om coachend aan het werk te gaan en handvatten gekregen om aan de slag te gaan met jouw eigen coachende competenties.