In de reeks VO-praat vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering vertelt Pedro De Bruyckere (pedagoog en onderzoeker Arteveldhogeschool Gent en Universiteit Utrecht) over de herontdekking van het samen, oftewel hoe je meer kunt doen en halen uit ‘collective teacher efficacy’.
De herontdekking van het samen
“Het effect is groot maar het werk is ook groot, dat ga je van vandaag op morgen niet realiseren.” De Belgische pedagoog en onderzoeker Pedro De Bruyckhere heeft het hier over creëren van ‘collective teacher efficacy’, wat zoiets is als het collectieve geloof dat een team samen het verschil kan maken. Hoe je dat vertrouwen creëert en de impact van groepsgevoel vergroot, is niet vanzelfsprekend. Collegiale visitatie is een middel om dat te realiseren, maar uitstelgedrag om inhoudelijke discussies te mijden ligt op de loer. De Bruyckhere komt als antwoord hierop met informele momenten inbouwen omdat het te vergemakkelijken. Tevens responsief leiderschap waarmee je vertrouwen geeft en visie deelt, zodat het groepsgevoel sterker wordt. Dat socialisatie niet alleen een doel maar ook een middel is voor meer, benadrukt hij door het in te zetten als ‘collective student efficacy’. Ook daar is samen vooruit realiseerbaar.
Over Pedro De Bruyckhere
Hij volgde de lerarenopleiding bij een van de voorgangers van Arteveldhogeschool in Gent en studeerde daarna pedagogiek en onderwijskunde aan de Universiteit Gent. Om vervolgens in 2001 als docent en pedagoog aan de slag te gaan bij Arteveldhogeschool en zich in de leefwereld van jongeren te verdiepen. In 2017 promoveerde hij op ‘de gepercipieerde authenticiteit van leraren door hun leerlingen’ aan de Open Universiteit, om in van 2018 tot 2022 parttime bij de Universiteit Leiden verder onderzoek te doen. Vanaf begin 2022 is hij ook parttime verbonden aan de Universiteit Utrecht. De Bruyckhere schreef onder meer een aantal boeken: Jongens zijn Slimmer dan Meisjes, Klaskit en Juffen zijn Toffer dan Meesters. En hij blogt op http://xyofeinstein.be.
Meer over dit onderwerp
- Professor John Hattie: Bridging the Gaps – Education: What works and what does not, with Professor John Hattie.
- P. De Bruyckhere, Klaskit, Tools voor topleraren. https://www.managementboek.nl/boek/9789401480444/klaskit-pedro-de-bruyckere
- De Bruyckere, P., Hulshof, C. (2013). Jongens zijn slimmer dan meisjes. Leuven: Lannoo Campus/VanDuurenMedia. Jongens zijn slimmer dan meisjes door Pedro De Bruyckere - Managementboek.nl
- Paul. A. Kirchner, P. De Bruyckhere, C. Hulshof. Juffen zijn toffer dan meesters. Lannoo Campus Juffen zijn toffer dan meesters door Pedro De Bruyckere - Managementboek.nl