In de reeks VO-praat vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering spreekt prof. Gabriel Antonio over de essentie van verbindend leiderschap. 

Om het maximale uit leiderschap te halen moet je bij jezelf beginnen. Wat zijn mijn kernwaarden, overtuigingen en idealen? Hoe verbind ik die met de context, de organisatie? Hiermee kun je voorkomen dat leiderschap vooral ik-gericht wordt, aldus prof. Anthonio. Het leven praat immers ook terug. Het is dus belangrijk daarvoor open te staan.  

We hebben ook de neiging om zaken in te vullen voor anderen of te veroordelen. Wees bereid om eerst onderzoek te doen en af te dalen naar waar de schoen wringt. Leiderschap gaat niet alleen over zenden, maar over de verbinding maken. “Als we nadenken over verbinding, zoals de filosoof Jos Kessels heeft gedaan, dan gaat het in de kern over geraaktheid. Dat wat je raakt. Verbinding gaat daarmee ook over kwetsbaarheid. Een kenmerk van een team dat zich sterk verbonden voelt, schouder aan schouder staat en op hartsniveau is verbonden, is dat het veilig is en je kwetsbaar kunt zijn”, aldus prof. Anthonio.  


Volgens hem spelen verhalen of onthullingen een belangrijke rol in het leggen van verbinding. Het is van belang dat je als docent, schoolleider of schoolbestuurder over je eigen kwetsbaarheid kunt stappen en jezelf ‘onthult’. Je moet daar ruimte voor maken en je niet laten leiden door de waan van de dag. Doe je dat niet, dan is het gevaar volgens prof. Anthonio dat we elkaar als objecten gaan zien i.p.v. subjecten.
 

Over Gabriël Anthonio 

Prof. dr. Gabriël Anthonio is een spreker en trainer voor (publieke) organisaties op het gebied van leiderschap, cultuur en organisatieverandering. Hij is bijzonder hoogleraar in de Sociologie van Leiderschap, Organisaties en Duurzaamheid aan de Rijksuniversiteit Groningen, Partner bij de Galan Groep en auteur van meerdere boeken. Antonio begeleidt organisaties, directies en bestuurders bij hun leiderschapsontwikkeling en doet daar onderzoek naar. Naast zijn ervaring als bestuurder in diverse organisaties, is hij wetenschapper en man van de praktijk. Hij combineert theorie, praktijkverhalen en levenservaringen. 
 

Meer informatie