Door Janine Mommers, progammamanager VO-academie.
Professionalisering is belangrijk! Zo schetst De staat van het onderwijs uitgebreide inzichten over professionalisering (p. 104 – 110). Bijna alle schoolleiders en bestuurders zijn op enige manier, zowel formeel als informeel bezig met opleiden en professionaliseren. Hun motivatie te professionaliseren is hoog, er wordt veel autonomie gevoeld om zelf goede keuzes te maken. Dat is goed nieuws, ook voor de VO-academie. Het is een sterke indicatie blijvend inspirerende professionalisering aan te bieden waarin schoolleiders en bestuurders van en met elkaar leren.
Toch zijn er ook een aantal lessen te leren! Professionalisering is namelijk het meest effectief als het systematisch wordt uitgevoerd, is ingebed in een stimulerende werkcultuur, als de opgedane kennis en vaardigheden worden geborgd en als het niet alleen inspireert maar ook stimuleert om te kijken naar eigen valkuilen en focust op het sterker inzetten van kwaliteiten. Dit laat eigenlijk zien dat effectieve professionalisering ook de plekken opzoekt waar het schuurt. Van belang is dat je als schoolleider en bestuurder weet wat je te leren en te ontwikkelen hebt en dat je je uit laat dagen om in contact te komen met je valkuilen.
Dat vergt lef, durf en vooral ook tijd en ruimte. Want De staat van het onderwijs, maar ook ons Monitoringsonderzoek professionele ontwikkeling laten zien dat dat nog vaak ontbreekt: de ervaren ruimte om in de waan en de drukte van alledag tijd en aandacht te geven aan het eigen leren. Eigen professionele ontwikkeling en groei verdient tijd en aandacht!