Het eerste leertraject basisopleiding procesbegeleider zit erop. Altijd spannend hoe deelnemers dit traject hebben ervaren en hoe hun oordeel is. Trots is dan het juiste woord als uit de evaluatie blijkt dat je een 8,5 als beoordelingscijfer krijgt!
Nu is deze basisopleiding zelf ook een proces geweest om het te ontwikkelen voor ervaren, eindverantwoordelijk schoolleiders. Dat procesbegeleiding in school nodig is, is een ding wat zeker was en is. Het lerarentekort, kansen(on)gelijkheid en steeds meer complexer wordende vraagstukken in scholen vragen om flexibiliteit en inventiviteit. Je team en medewerkers leren en laten reflecteren op leer- en ontwikkelprocessen binnen de school en dat goed structureren en begeleiden plus omgaan met weerstand(en) is een kunst. Nee, ook een proces!
Positieve reacties en leerpunten
Met een 8,5 kun je thuis komen. De eerste lichting beoordeelden deze basisopleiding positief. Hier enkele reacties, maar ook wat leerpunten:
“Deze opleiding overtrof mijn verwachtingen. Een mooie mix van kennis overbrengen en ervaringen delen in combinatie met intervisie. Wat ik leerde op de cursusdag kon ik direct inzetten in de praktijk. Die ervaring nam ik mee naar de volgende bijeenkomst wat zorgde voor samenhang”. Marijke Könst
“Veel geleerd, veel theorie gekoppeld aan praktische opdrachten die je bewust maken van wie je bent. Daarnaast leerzame intervisie gesprekken onder deskundige leiding”, Erik de Gier.
“Goede theoretische basis met praktische oefeningen. Intervisie levert waardevolle inzichten op. Startpunt van de binnenwereld vind ik uitdagend en zingevend. Context/omgeving wordt als vriendelijk en veilig ervaren waardoor diepgang mogelijk is”, Thijs de Corte.
“Intervisie mag strenger voor (nog) meer opbrengst. Eventueel ook delen van het procesverslag.”
“Meer transfer naar de praktijk met opdrachten na iedere trainingsdag zou tot meer leeropbrengst leiden.”