“Een dialoog voeren hoeft niet ingewikkeld te zijn, als je een aantal uitgangspunten in de gaten houdt. Een dialoog is alleen niet vanzelfsprekend. Het geeft altijd een zekere spanning, omdat mensen zichzelf wat meer blootgeven dan anders. Die openheid is juist nodig. Je zult als leider daar het voortouw in moeten nemen om te laten zien dat je die openheid belangrijk vindt", aldus Hartger Wassink tijdens een van de bijeenkomsten van het leertraject ‘Leidinggeven in dialoog’.
In essentie gaat om hoe je dialoog kunt prikkelen en realiseren, zodat je in korte tijd samen tot de kern van het onderwerp of de problematiek komt. Denken en doen om verschillende perspectieven te achterhalen. Oftewel dialogiseren gaat over spreken en luisteren op drie niveaus: feitelijk, empathisch en associatief. Om daarmee inhoudelijk en strategisch vorm te kunnen geven aan organisatorische vraagstukken.
Worstelen
Want worstel jij als schoolleider met onderwerpen zoals flexibiliseren van onderwijs of onderwijs op maat aanbieden? Of de toenemende werkdruk binnen team(s), de samenwerking binnen teams en de regio of de loopbaanontwikkeling van docenten? Dan is het leertraject ‘Leidinggeven in dialoog’ echt iets voor jou. Leer hoe je met veranderkunde, gespreid leiderschap, co-reactie en het gesprek leidinggevend meer kunt bereiken in jouw school.
Op 27 september 2024 start de eerste bijeenkomst van dit traject. Klik hier voor meer informatie of om je direct in te schrijven.
Sprekers als Dr. Rens van Loon, Thom Verheggen en Maaike Arends delen waardevolle inzichten. Bekijk ook eens de VO-praat van Rens van Loon of Thom Verheggen en laat je inspireren door bevlogen sprekers uit het onderwijsveld.