Voor veel docenten is lesgeven het allermooiste dat er is. Maar ook als docent zijn er genoeg mogelijkheden om door te groeien. Dit ondervond Maarten van Heijningen, docent maatschappijleer en -wetenschappen aan het d’Oultremont College in Drunen. Met spoed was er iemand nodig als teamleider vwo, en Maarten wierp zich hiervoor op. Zo zette hij zijn eerste stap richting het teamleiderschap.
“Lesgeven is natuurlijk hartstikke leuk, maar nadat ik een paar maanden teamleider was geweest, dacht ik: ik wil me hier verder in verdiepen. En ontdekken of dit een volgende stap zou kunnen zijn”, vertelt Maarten. Die ontdekkingsreis bracht hem bij het leertraject ‘Oriëntatie op leiderschap’, waarin je als docent met ambities kennismaakt met leidinggeven en meer inzicht krijgt in je eigen kwaliteiten.
Waarom Oriëntatie op leiderschap?
Als leidinggevende krijg je met allerlei problemen en uitdagingen te maken waar je als docent niet in aanraking mee komt, en ook niet volledig op uitgerust bent. Daarom ging Maarten op zoek naar een leertraject dat hem hierbij kon helpen. “Ik zocht een leertraject waarbij ik kon leren met allemaal mensen die zich net als ik oriënteren op dat teamleiderschap. En qua tijdsinvestering moest het behapbaar zijn, waardoor je het ook naast je werk goed kunt volgen.”
Hij is zeer te spreken over de twee bijeenkomsten die hij tot nu toe heeft gevolgd. “Het is allemaal heel praktisch. Er wordt niet alleen maar verteld hoe het moet: het is vooral heel veel doen. Je begint met een vergezicht: waar wil je heen in je carrière? Maar daarna ga je heel snel in op concrete voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Wat doe je bijvoorbeeld als een mailwisseling in het weekend tussen een ouder en een collega behoorlijk uit de hand loopt? Dat levert goede gesprekken op.”
“Het meest waardevol vind ik de uitwisseling van ervaringen en het enthousiasme dat andere collega’s met zich meebrengen. Iedereen komt natuurlijk uit dezelfde onderwijswereld, maar elke school verschilt toch van elkaar. De invulling van het teamleiderschap is zo divers. Elke school heeft een eigen invulling en een eigen verhaal.”
Inzicht in valkuilen en ambities
Tijdens het leertraject leer je niet zomaar leidinggeven uit een boekje. Je doet nieuwe inzichten op over jezelf, die je vervolgens kunt toepassen in de praktijk. Maarten: “Een van mijn valkuilen, die veel teamleiders met mij delen, is dat je alles naar je toetrekt. Je neemt alles op je schouders. Maar in sommige situaties is het juist belangrijk om de lijnen uit te zetten en het overzicht te bewaren. Dat is een heel groot leerpunt voor mezelf. Het leertraject zet je echt aan het denken en maakt alles veel concreter. Door het traject te volgen kun je veel beter beslissen of je die stap richting een leidinggevende functie wil zetten of niet.”