“Ik vond het een prettig traject. De sprekers waren heel inspirerend, de keynote was een goed startmoment en met elkaar in de intervisie allerlei casussen doorakkeren leerzaam”. Aan het woord is Tijs Gerritsen, afdelingsleider van de havo-afdeling op het Oosterlicht College in Nieuwegein. Hij volgde het leertraject Beginnend schoolleider en blikt terug op zijn ervaringen.
Van origine is Tijs docent bewegingsonderwijs en staat hij nog regelmatig voor de klas. Inmiddels is hij een jaar afdelingsleider nadat er verschuivingen plaatsvonden binnen de managementstructuur. “Toen ik startte zaten er 45 mensen in het team waaraan ik leiding gaf. Door een andere organisatie van de managementstructuur zijn dat er nu nog 22, en dat is een stuk beter behapbaar. Maar het blijft een hele uitdaging en een grote stap.”
Omgaan met bewegingen
Genoeg op de school te doen: de instroom van leerlingen op peil houden, meerdere leerwegen onder één dak managen, nieuwe collega’s aantrekken en een structuur vinden die werkt. “Er is een hele hoop beweging, en dat maakt het uitdagend. Dat was ook één van de redenen dit leertraject te volgen”, aldus Tijs. “Ik heb zelf een Master gevolgd die ging over leren en innoveren. Daar zat wel een waardevolle component van leiden en leidinggeven in, maar dat was niet de meest belangrijke focus. Het was vooral echt geënt op een onderwijsinhoudelijke tak. Nu merkte ik dat een team aansturen en leiden echt een andere tak van sport is. Daar heb ik andere tools, bronnen en handvatten voor nodig.”
Hij merkte dat de functie van schoolleider anders is dan die van docent en de nodige aanpassingen vergt. “Ik was gewend om met individuele leerlingen of ouders bepaalde problematieken door te spreken en op te lossen. Maar wat ik heb geleerd, is zorgen voor omstandigheden waarin anderen in staat worden gesteld met die uitdagingen om te gaan. Zelf meer erboven zweven. Wat ik toevoeg, is het vergroten van de waarde van de mensen die werken in het team. Want we doen het uiteindelijk voor de leerlingen.”
Verschillende werkvormen
Tijdens het leertraject gaf een aantal sprekers keynotes over onderwerpen die raakvlak hebben met onderwijs en leiderschap, zoals deep democracy, de functie van frictie en psychologische veiligheid. Voor Tijs was dit erg waardevol. “Het concept van deep democracy is heel toepasbaar en een mooie manier om met het team in gesprek te gaan. Proberen een totaalbeeld te verkrijgen van de hele groep om samen een gedragen besluit te nemen. Ook binnen het managementteam is het geleerde praktisch en toepasbaar. Zo hebben we voor elke vergadering een opening van één van de MT leden ingevoerd. Een check-in die de psychologische sfeer veilig maakt en de toon voor de bespreking zet.”
Ook de werkvorm van intervisie sprak hem aan. Samen met collega’s die ook recent zijn begonnen als schoolleider bespreek je thema’s waar iedereen mee te maken heeft bij een nieuwe baan. “In mijn groep zat een mooie dynamiek. Mooi om met elkaar te delen waar je allemaal tegen aanloopt bij de start van deze nieuwe en complexe baan. Op veel plekken is het dynamisch, soms onoverzichtelijk en ingewikkeld, maar er zit ook overal weer licht in. Die verschillende zienswijzen methodisch met elkaar doorspreken zette mij iedere keer weer aan het denken.”
Spiegel voorhouden
“Door de gesprekken en intervisie vraag je je af: wat vind ik hiervan? Vind ik dit beroep leuk? Waar zit mijn kracht, impact en toegevoegde waarde? Het is een soort spiegel voor mij. Veel dingen vind ik leuk, maar andere op dit moment nog wat minder. Dus je oriënteert je op de vraag: wil ik dit blijven doen en welke vervolgstappen neem ik?”, vertelt Tijs. Welke stappen hij verder gaat zetten om zijn leiderschap te professionaliseren, daar heeft hij nog geen concrete invulling aan gegeven. “Het leertraject was heel goed als oriëntatie, het is een goede aanzet om daarna verder te kijken en verder te leren. De VO-academie biedt in ieder geval een mooie verzamelplek aan van kennis en mensen die in hetzelfde werkveld zitten en met en van elkaar leren.”