Na twintig jaar in het onderwijs, waarvan vijf jaar als locatiedirecteur, voelde Maike Warrink de behoefte om verder te professionaliseren. Ze was op zoek naar een leertraject dat haar inzicht zou geven in de rol van bestuurder en de bijbehorende verantwoordelijkheden. Het leertraject Oriëntatie op besturen bleek de perfecte match: "Het programma raakte precies die thema's die je op locatieniveau niet altijd meekrijgt. Het gaf me de ruimte om mijn eigen proces te doorlopen in die zoektocht: wil ik bestuurder worden of niet?”
Dit schooljaar werd Maike benoemd als directeur Onderwijs bij Het Stedelijk in Enschede, waar ze de afgelopen vijf jaar werkzaam was als locatiedirecteur. “Dat was één van de opbrengsten van het volgen van het leertraject Oriëntatie op besturen”, vertelt Maike. “Het heeft me geholpen om een vervolgstap te zetten. Ik sta nu tussen locaties en het bestuur in, maar ik heb wel een aantal bestuurlijke portefeuilles. Tijdens het traject leer je echt wat het verschil is tussen een bestuurder en een directeur.”
Bestuurder of directeur: een wereld van verschil
Volgens Maike zit het voornaamste verschil in de impact die je maakt. “Als locatiedirecteur heb je direct een impact op de leerling, maar als bestuurder moet je meerjarig kijken. Dan heb je andere soorten tafels waar je impact hebt. Het gaat over bredere maatschappelijke opgaven en de invloed daarvan op jouw school.”
Tijdens het traject krijg je een duidelijk beeld van de rol van bestuurder – ook op praktisch niveau – en de complexe uitdagingen die daarbij een rol spelen. “Je gaat bijvoorbeeld in gesprek over de Raad van Toezicht, rolverdelingen en de belangen van verschillende stakeholders. Maar ook de gedeeltes over financiën, de juridische kant en besturingsvisie waren interessant”, vertelt Maike.
“Het traject is echt bedoeld als oriëntatie, je hebt aan het einde van het traject niet meteen de vaardigheden om bestuurder te worden. Die verwachtingen waren aan de voorkant al heel helder, en zo heb ik het ook ervaren.”
Inspiratie, casussen en rollenspellen
Het traject heeft een gestandaardiseerde opbouw, waarbij je stap voor stap kennisneemt van belangrijke thema’s voor bestuurders, zoals het beroepsprofiel. Maar het gaat over veel meer dan alleen kennisdeling. “Het was heel inspirerend toen een spreker vertelde over een complexe casus met een incident op een locatie. Waar zitten de dilemma’s? Hoe zorg je voor verbinding tussen de strategische en persoonlijke visie? En waarin zit de rolscheiding tussen bestuur en directeur? Daar gingen we in een veilige en vertrouwde omgeving met elkaar over in gesprek.”
Je bespreekt niet alleen inhoudelijke casussen, maar gaat ook aan de slag met andere werkvormen zoals een rollenspel. “We deden een rollenspel waarbij je als bestuurder oefende in een context waarin je als twee besturen tegenover elkaar stond in een krimpsituatie en daarbij moest samenwerken. Daarbij heb je rekening te houden met de Raad van Toezicht, en als bestuurder moest ik ook de katholieke identiteit behouden. Dat is een nieuwe context, een diplomatieke situatie, hoe ga je daarmee om?”
Maike eindigt ons gesprek met een positieve afsluiter. “Mijn complimenten voor de organisatie en de mooie locatie, je wordt goed verzorgd. Fijne mensen die het organiseren, en de sprekers hebben kennis van zake. Het zijn mensen die echt met de voeten in de klei staan. Dat geeft vertrouwen in de kwaliteit.”