Michel Hendriks – teamleider bij Mezzo scholen – volgde samen met drie collega’s het leertraject Beleidsrijk begroten. Wat waren zijn beweegredenen om mee te doen? En wat heeft het hem en zijn collega’s opgeleverd aan nieuwe kennis, inzichten en inspiratie? Het werd een ontdekkingstocht over de meerwaarde van beleidsrijk begroten voor de financiële samenwerking in zijn schoolorganisatie.
Uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat Michel met een bepaalde frustratie zat, besloot hij mee te doen aan het leertraject Beleidsrijk begroten. “Als formatiebeheerder krijg ik vanuit financiën een bepaald budget mee waarmee ik het formatieplaatje mag gaan vullen. Die toebedeling voelde als een soort black box: na allerlei ingewikkelde berekeningen komt er een bedrag uit en daar moet je het maar mee doen. Dit scholingstraject leek mij een mooie kans om meer inzicht te krijgen in dat financiële stuk.”
Verschillende disciplines en invalshoeken
Als aanjager haalde Michel zijn manager bedrijfsvoering, de locatiedirecteur én het hoofd HRM over om ook deel te nemen aan het traject. Het traject is namelijk speciaal ontwikkeld om met collega’s vanuit verschillende lagen en afdelingen mee te doen, zoals bijvoorbeeld bestuurders, teamleiders en financial controllers. “We waren net gefuseerd en hadden een vrij complexe bezuinigingsopdracht liggen”, vertelt Michel. “Het traject was dus ook een soort kennismaking met elkaar en elkaars werkwijze. Hoe kunnen we van elkaar leren en de puzzelstukjes in elkaar schuiven?”
Meedoen met collega’s vanuit verschillende disciplines was volgens Michel van grote meerwaarde. “Je gaat samen op pad in een andere setting dan de school, waar je vaak in de waan van de dag zit. Tijdens het traject leer je vanuit verschillende invalshoeken naar bepaalde casussen te kijken en breng je die bij elkaar”. Ook is er tijdens het traject ruimte om ervaringen uit te wisselen met andere scholen. “Dit ontdekken was erg waardevol. Want je hebt zulke diverse scholen, iedereen loopt vaak tegen dezelfde dingen aan, en je kunt zoveel samen en van elkaar leren door vraagstukken op andere manieren aan te vliegen.”. Leren van, door en met elkaar staat gedurende het hele traject dus centraal.
Nieuwe kennis en inspiratie
Ook over de inhoudelijke kwaliteit van het traject was Michel zeer te spreken. “De opzet was erg prettig: je wordt ’s ochtends geïnspireerd door inhoudelijke colleges en gaat ’s middags aan de slag in diverse werkvormen. Iedere bijeenkomst werden we bijgepraat over de laatste ontwikkelingen rondom financiën in het onderwijs”. Ook de bijdrage van Mario Kieft (redactie: bekijk hier zijn VO-praat over organisatieontwikkeling!) viel in de smaak. “Hij benadert het vanuit modellen en uitkomsten van onderzoek, waardoor je een redelijk complex geheel toch inzichtelijk maakt. Zo leer je weer meer.”
Met name de eindopdracht heeft volgens Michel geholpen om de losse processen en actoren in de school meer bij elkaar te brengen. “We kwamen erachter dat we door onze forse bezuinigingsopdracht veel op aantallen en euro’s aan het sturen waren. Er was ruimte voor verbetering om ons meer te richten op kwaliteit en de lange termijn”, licht Michel toe. “Dat heeft ons doen besluiten om een uitgebreid stappenplan voor het nieuwe schooljaar neer te zetten. We zitten nu veel korter op de bal en brengen de verschillende actoren al eerder bij elkaar. Dat inzicht is voor ons een belangrijke meerwaarde. Procesmatig is het nu dus anders ingericht dan voorheen. Hierdoor kunnen we beter schaven om binnen de gestelde financiële kaders te blijven.”
Veranderfonteintjes benutten
Michel heeft ook vanuit zijn eigen rol als teamleider nog andere en nieuwe inzichten opgedaan die hij meeneemt in zijn manier van leidinggeven. “We hebben als organisatie vaak de neiging om iedereen tegelijkertijd een bepaalde kant op te sturen bij nieuwe ontwikkelingen. Ik realiseerde me dat je soms in een kleinere setting mensen moet faciliteren om iets nieuws te ontwikkelen, zodat zij de rest inspireren en de anderen daarin meenemen. In mijn dagelijkse werk als teamleider zoek ik voortaan waar de energie zit, en laat ik meer dingen ontstaan, zonder het meteen groot te maken of te formaliseren.”