In de reeks VO-praat vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering hoor je Marc Vermeulen, hoogleraar bij TIAS School for Business and Society en lid van het algemeen bestuur van Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Hij gaat in op de meerwaarde van accreditatie in het voortgezet onderwijs.
Volgens dhr. Vermeulen kunnen we onszelf meerdere vragen stellen over het onderwijs: wat is kwalitatief goed onderwijs? En wie bepaalt wat goed is en wat niet? De meningen hierover lopen uiteen, en elke partij heeft een andere invalshoek: de leraar, de leerling, de ouders, maar ook de maatschappelijke omgeving, de politiek en de inspectie. Hoe zouden we op een andere manier kunnen spreken over de kwaliteit van het onderwijs? Daar gebruiken we het woord accreditatie – of peer reviewing – voor.
Bij accreditatie laat je door deskundigen die de dynamiek van het onderwijs kennen en begrijpen – wetenschappers, leraren, schoolleiders en andere bestuurders – een oordeel vellen over de onderwijskwaliteit: wat is de moeite waarde, wat gaat goed, en waar is verbetering mogelijk. Dat moet een integraal, onafhankelijk en deskundig beeld vormen, waarin alle perspectieven tot hun recht komen. Dhr. Vermeulen bespreekt daarbij de voorwaarden om accreditatie op een goede manier uit te voeren.
Zijn kernboodschap: laten we migreren van een controlesysteem naar een vertrouwenssysteem, waarin deskundigheid, openhartigheid en onafhankelijkheid centraal staan.
Over Marc Vermeulen
Marc Vermeulen (1958) is al 25 jaar hoogleraar onderwijssociologie bij TIAS School for Business and Society en lid van het algemeen bestuur van Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Aan TIAS doceert hij zowel over strategische ontwikkelingen in het publieke domein als over de methoden en technieken om deze ontwikkelingen te analyseren en te voorspellen.
Naast zijn hoofdfunctie bij TIAS werkt hij als vrij gevestigd adviseur en toezichthouder in het publieke domein en hij is lid van de raad van toezicht van de Hogeschool Utrecht en van HUB Noord-Brabant (speciaal onderwijs). Recentelijk was hij onder meer lid van de commissie macrodoelmatigheid middelbaar beroepsonderwijs (CMMBO), voorzitter van de stuurgroep van het Nationaal Regieorgaan onderwijsonderzoek (NRO/NWO) en
Tot eind 2012 was Marc directeur van IVA Beleidsonderzoek en Advies, een aan Tilburg University gelieerd onderzoeksinstituut dat zich specialiseert in toegepast onderzoek naar complexe beleidsproblemen en daarmee samenhangende adviesvraagstukken onder meer op het gebied van arbeid, onderwijs, veiligheid, zorg en welzijn, cultuur en sociale zekerheid.
Meer informatie
- Demanet, J. van Houtte, M., & Vermeulen, M. (2024). Sociologen over onderwijs: Inzichten, praktijken en kritieken. Uitgeverij Garant
- Vermeulen, M. (2021). Turbulente governance: over de ontnormalisering van bestuurlijk handelen (essay)
- Vermeulen, M. (juni 2022). Bestuur Beleid Beschouwing. De Nieuwe Meso, nummer 2, p. 60-61
- Vermeulen, M. Social Profit Canvas: geen euro's maar impact als valuatie voor meetbare publieke waarde