In de reeks VO-praat vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector.  In deze aflevering van VO-praat hoor je Gert Biesta, hoogleraar ‘Educational Theory and Pedagogy’ aan de University of Edinburgh in Schotland en hoogleraar ‘Public Education’ aan Maynooth University in Ierland. Hij gaat in op de vraag: hoe komen we voorbij de polarisatie in het gesprek over onderwijs?


In het gesprek over onderwijs hebben veel partijen een stem. Allemaal willen we goed onderwijs voor iedereen, en toch gaat dat gesprek niet altijd goed. Er ontstaat polarisatie, omdat niet iedereen dezelfde waarden belangrijk vindt en ook het antinomische karakter van het onderwijs speelt een grote rol. Dit houdt in dat we vaak begrippen tegenkomen die haaks op elkaar staan (tegenstellingen) die beiden iets zeggen over goed onderwijs.

In zijn pleidooi pleit dhr. Biesta voor pragmatisch denken en doen in het onderwijs. Het gaat erom dat we bepalen wat we met ons onderwijs beogen, de doelen die we nastreven en welke bedoeling we daarbij hebben. Ook is het belangrijk dat we onszelf realiseren dat het onderwijs niet één doel heeft, maar een meervoudige opdracht heeft om te vervullen. Pragmatisch denken zorgt ervoor dat we contextueel en doelgerelateerd kunnen spreken over onderwijs, en het helpt om zinvolle afwegingen te maken in hoe we onderwijs goed kunnen organiseren.

Misschien kunnen deze inzichten helpen om het debat over onderwijs mooier, genuanceerder en interessanter te maken. Want wat we allemaal willen is hetzelfde: goed onderwijs voor iedereen.
 

Over Gert Biesta

Gert Biesta is als hoogleraar ‘Educational Theory and Pedagogy’ werkzaam in de Moray House School of Education and Sport van de University of Edinburgh, Schotland, en als hoogleraar voor ‘Public Education’ in het Centre for Public Education and Pedagogy van de National University of Ireland in Maynooth, Ierland. Daarnaast is hij gasthoogleraar aan de Western Norway University of Applied Sciences. Eerder werkte hij aan universiteiten in Nederland, Luxemburg, Engeland en Zweden. Sinds 2023 is hij kroonlid van de Onderwijsraad. Van 2020 tot 2022 was hij lid van de Wetenschappelijke Curriculumcommissie, en van 2015 tot 2018 was hij geassocieerd lid van de Onderwijsraad.

Zijn onderzoek richt zich op de theorie van onderwijs en opvoeding, met speciale belangstelling voor het leraarschap, de lerarenopleiding, het curriculum, burgerschapsonderwijs, kunstonderwijs, levensbeschouwelijks onderwijs, en onderwijsbeleid. Daarnaast publiceert hij over de theorie en methodologie van onderwijskundig, pedagogische en sociaalwetenschappelijk onderzoek. Zijn werk verscheen tot nu toe in 21 verschillende talen en wordt veelvuldig geciteerd.
 

Meer informatie