Jeanette Warmels nam 4 jaar geleden als rector van het Cals College deel aan het leertraject Oriëntatie op besturen. De intentie om bestuurder te worden was er toen al, en inmiddels werkt ze 3 jaar als rector-bestuurder bij CSG Willem van Oranje. In haar huidige functie plukt ze vandaag de dag nog steeds de vruchten van het traject dat ze in 2021 volgde. “Door het traject word je je bewust van wat je eigenlijk al weet en kan, het gaf mij nog meer zekerheid om de stap te wagen.”
 

Oriënteren op de volgende stap

Jeanette maakte al op jonge leeftijd de overstap van docent naar directeur. Met nog vele werkjaren te gaan had ze nog alle ruimte om zich te oriënteren op een vervolgstap, en dat werd de stap naar rector-bestuurder. “Ik zag altijd die bestuurder boven me en dat is toch iemand waar je naar opkijkt”, vertelt Jeanette. “Ik was nieuwsgierig of dat een volgende stap voor mij zou kunnen zijn. Is besturen iets voor mij? Welke basisprincipes zijn er voor de bestuurder? En hoe kom ik op die laag boven mij? Dan komt zo’n traject langs en word je getriggerd om deel te nemen.”

In een kort tijdsbestek van 3 bijeenkomsten doe je tijdens het oriëntatietraject nieuwe inzichten op over jezelf en de rol van de bestuurder. Je leert meer over rolzuiverheid, de bestuurlijke driehoek, de verschillende belangen die tegen elkaar indraaien – en hoe daarmee om te gaan. Jeanette: “Het traject zorgt voor veel bewustwording van wat je al doet, het is even de puntjes op de i – ook vanuit een ervaren bestuurder die het werk al jaren doet. En het stuk intervisie heeft mij enorm geholpen, omdat je spreekt met mensen die op hetzelfde spoor zitten. De combinatie van theorie, sprekers en met elkaar aan de slag gaan, dat is een hele fijne opbouw.”
 

“Welke basisprincipes zijn er voor de bestuurder? En hoe kom ik op die laag boven mij?”


De stap naar een puur bestuurlijke functie was voor Jeanette geen optie: ze wilde graag dicht bij de leerlingen blijven. Dat maakte de overstap naar de rol van rector-bestuurder een passende vervolgstap in haar loopbaan. “Het is een dubbelfunctie bij een éénpitter met twee locaties, waardoor er een groter beroep op je wordt gedaan in het rectoraat. Ik besteed 80% van mijn werktijd als rector en 20% als bestuurder, maar ik ben wel voor 100% verantwoordelijk op bestuurlijk vlak. Dus ik moet wel alles doen én kunnen”. Ook bij een stap naar de rol van rector-bestuurder is het traject dus van waarde.
 

Nieuwe inzichten en bewustwording

Het leertraject Oriëntatie op besturen gaf Jeanette een aantal concrete, nieuwe inzichten die ze tot op de dag van vandaag toepast in haar werk. “Je krijg een aantal hele simpele dingen mee, zoals de bestuurlijke driehoek van bestuurder, MR en Raad van Toezicht”, licht ze toe.  “Hoe zorg je ervoor dat die niet vervuilt? Hoe rolvast is iedereen? Veel mensen gaan allerlei dingen doen en voelen zich overal verantwoordelijk voor, maar precies dat wat in hun functieomschrijving staat blijft soms onderbelicht. Die inzichten gebruik ik echt dagelijks, door mezelf en anderen de vraag te stellen: zit iedereen nog op zijn eigen stoel?”
 

“Hoe zorg je ervoor dat de bestuurlijke driehoek niet vervuilt?”


“De basisstructuren en principes van leidinggeven die je meekrijgt zijn erg waardevol. En het continu alert zijn op de zuiverheid binnen je organisatie. Veel organisaties verzanden en bestuurders komen onder druk te staan. Dus hoe blijf je integer en eerlijk, hoe blijf je de goede dingen doen voor je leerlingen en je collega’s? Hoe beweeg je je in het grotere netwerk van gemeenten, bedrijven en scholen?”
 

Extra stukje kennis en vaardigheden

Volgens Jeanette realiseer je je tijdens het traject pas hoeveel je eigenlijk al weet en kunt. “Als deelnemer kom je erachter dat je al veel verder bent dan je denkt. Dat je al zoveel meer kennis hebt en al zoveel meer op niveau zit dan je jezelf realiseert. Er komt dan nog een extra stukje kennis en vaardigheden bij, maar het begint bij die constatering: het is anders, maar niet helemaal nieuw. Dat helpt bij het maken van de overstap, het geeft meer zekerheid.”

En die bestuurder waar ze als rector nog erg tegen opkeek? Dat gevoel is na een aantal jaar als bestuurder wel verdwenen. “Zo’n nieuwe rol is eigenlijk niet zo’n enorm iets. Het gaat er altijd om dat ieder vanuit zijn eigen rol –met elkaar – de doelen nastreeft en de koers weet vast te houden. Dat blijft op alle lagen van de organisatie, maar dan vanuit een andere plek.”
 

Op 7 maart start de volgende editie van het leertraject Oriëntatie op besturen. Wil jij je verdiepen in de rol van de bestuurder en inzicht krijgen in de wijze waarop je persoonlijk kwaliteiten hierop aansluiten? Meld je snel aan!