In de reeks VO-praat vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering zie en hoor je Angela de Jong, senior onderzoek bij het lectoraat Werken in Onderwijs van de Hogeschool Utrecht. Zij gaat in op de vraag ‘wat is leiderschap?’ en legt uit hoe je meer bewustwording creëert van de mentale leiderschapsmodellen van jezelf en collega’s.


Als schoolleider ben je continu bezig: wanneer moet ik sturen en wanneer kan ik beter loslaten? Dit is een zoektocht die vaak niet wordt besproken met collega’s; er is geen communicatie tussen schoolleider en leraar over hun invulling van leiderschap. Daarom is het belangrijk om je bewust(er) te worden van je eigen mentale leiderschapsmodel en die van je collega’s, en daarmee je beeld van leiderschap verder te verrijken. Als het lukt om je mentale model van leiderschap te verrijken, kun je veel beter meebewegen met situaties (en uitdagingen) in je school. Zo kun je inspelen op de verschillende behoeften en dus ook het loslaten en sturen per situatie beter afstemmen.

Angela de Jong heeft twee boodschappen. Allereerst: reflecteer zelf eens: wat is voor jou leiderschap, hoe doe je dat zelf, en is dat ook hoe je het zou willen doen? En vraag daarbij als schoolleider of bestuurder ook om feedback en pak daarmee jouw voorbeeldrol. Ten tweede: bespreek met collega’s wat zij zien als leiderschap en welke behoeftes er spelen op gebied van leiderschap, met name in relatie tot de opdracht van de school.

Bespreek dus over alle lagen van je schoolorganisatie – van bestuurder tot en met leraar – de vraag: wat is leiderschap?
 

Over Angela de Jong

Dr. Angela de Jong is senior onderzoeker en hogeschooldocent aan het lectoraat Werken in Onderwijs van de Hogeschool Utrecht. Haar expertises en interesses liggen hierbij op het gebied van (gespreid) leiderschap, lerende schoolorganisaties en de professionalisering van leraren en schoolleiders.

Angela voerde haar promotieonderzoek uit op het leiden van samenwerkend innoveren in scholen (po, vo en mbo). Hiervoor onderzocht zij scholen werkend met Stichting leerKRACHT. Ze werkte eerder als onderzoeker en projectleider bij Oberon Onderzoek en Advies, als docent en cursuscoördinator aan Universiteit Utrecht en als kennismakelaar bij de Kennisrotonde van NRO. Zij behaalde haar bachelor en research master Educational Sciences aan Universiteit Utrecht.
 

Meer informatie