Bij het denken over effectief leren komt men recentelijk nogal eens de termen ‘leerdoelgericht werken/leren’ of ‘formatief evalueren/handelen’ tegen. Het globale uitgangspunt daarbij is dat de cursisten meer betrokken worden bij het onderwijsaanbod. Door hen uit te dagen zichzelf te positioneren ten opzichte van hetgeen geleerd moet worden en de wijze van leren die het best bij hen past, nemen cursisten meer verantwoordelijkheid voor hun leren en kan er door de docenten nog beter maatwerk geleverd worden. Deze werkwijze vergroot de betrokkenheid en biedt ruimte voor een meer coachende rol van de docenten.
Deze ervaring paste ik eerder ook toe op informatieavonden voor ouders. Ik zorgde altijd dat er pen en papier op de tafels lag en vroeg aan het begin van de avond op te schrijven met welke vragen zij naar school waren gekomen. Ik gaf hen de opdracht goed in de gaten te houden of ze antwoord hadden gekregen op hun vragen. Na afloop van de informatieronde controleerde ik dat en was er gelegenheid om de resterende vragen te stellen. Dat verhoogde zonder meer de betrokkenheid.
Bij de sollicitatieronde voor Tranche 6 hebben we gebruikgemaakt van deze inzichten en de kandidaten gevraagd wat ze wilden leren en waarom ze zich hadden opgegeven. Hun antwoorden leidden tot een lijst van 10 leerdoelen, die we bij aanvang van de opleiding hebben laten zien. Na afloop van de opleiding, bij de diploma-uitreiking van Tranche 6, heb ik de cursisten gevraagd nogmaals naar dat lijstje te kijken en aan te geven welke (persoonlijke) doelen voor en door hen gerealiseerd werden. Alle 10 de aandachtpunten werden genoemd, maar een aantal sprong er echt uit.
-
Ik zou graag over een breder arsenaal aan coachingsvaardigheden willen beschikken.
-
Het zou fijn zijn als mijn intuïtie meer gevoed wordt met nieuwe/theoretische inzichten over coaching.
-
Ik wil wat ik doe beter gaan doen.
-
Ik vind het mooi om andere collega-schoolleiders te kunnen helpen (coachen).
Het is mooi om te zien dat de vooraf geformuleerde leerdoelen zo ruim gerealiseerd werden. Dit geeft kleur aan de uitlatingen van de trainers en cursisten dat men veel geleerd heeft. Wat een mooi resultaat!
Martin Hulsen (VO-managementcoach)