Het beroep van schoolleider vraagt veel kennis en vaardigheden en een doorlopende professionele ontwikkeling. In de beroepsstandaard staat het brede scala aan praktijken waarbinnen schoolleiders handelen, afhankelijk van de fase van ontwikkeling en de context van de school. Er is in kaart gebracht in welke situaties er van schoolleiders wordt verwacht dat ze actief kunnen handelen, en welke eigenschappen hierbij van pas komen. De beroepsstandaard is bedoeld als een ontwikkelingsgericht, inspirerend en ondersteunend instrument om het schoolleiderschap een gemeenschappelijke taal te geven.  

De herziene beroepsstandaard (2021, nieuwe stijl 2024) bestaat uit drie onderdelen: 

  • De definitie van de beroepsgroep; 
  • Leiderschapspraktijken: handelingen van een schoolleider; 
  • Persoonlijke kwaliteiten: eigenschappen van een schoolleider. 

De beroepsstandaard biedt ook het schoolbestuur handvatten om bij te dragen aan de ontwikkeling van schoolleiders. In de herziening wordt namelijk ook een sterkere link gelegd met het strategisch personeelsbeleid. Zo is professionalisering en ontwikkeling geen losse activiteit waar alleen de schoolleider invloed op heeft, maar raakt het meer ingebed in het beleid van de gehele schoolorganisatie.

Wil je één of meer exemplaren van de beroepsstandaard bestellen? Klik hier voor het bestelformulier van de beroepsstandaard of download het hieronder.

 

Kaartenset

Om de beroepsstandaard in de dagelijkse praktijk toe te passen is er onder andere een kaartenset ontwikkeld. Deze kaartenset geeft een praktische uitwerking om de beroepsstandaard in de dagelijkse praktijk te benutten. Het is bedoeld als een speelse manier om je de beroepsstandaard eigen te maken, gezamenlijk het gesprek erover aan te gaan met collega’s en als managementteam de brede blik op leiderschap in een school te bespreken.

Downloads
Inhoud kaartenset

De kaartenset bestaat uit:

  • Een spelhandleiding met voorbeelden van mogelijke toepassingen en 6 werkvormen: Speels verkennenPositieve feedbackIntervisieOntwikkelstappen benoemenProfielschets vacature schoolleider en Gespreid leiderschap.
  • 80 kaarten met steeds één aspect van de 5 leiderschapspraktijken en 4 persoonlijke kwaliteiten uit de beroepsstandaard.
  • 36 lege kaarten (4 per categorie om zelf specifieke aspecten vanuit jouw eigen praktijk toe te voegen).
  • 22 dialoogkaarten met vragen voor het bredere gesprek over beroepsidentiteit, professionele identiteit en leiderschapsontwikkeling.

Je kunt de kaartenset bestellen voor € 25,- per stuk, inclusief verzendkosten. Klik hier voor het bestelformulier.
 

Aan de slag met de Beroepsstandaard aan de hand van de Reflectietool

Speciaal ontwikkeld voor alle schoolleiders in het vo: de nieuwe Reflectietool die gebaseerd is op de leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten van de Beroepsstandaard. De Reflectietool is kosteloos beschikbaar voor iedere schoolleider, van teamleider tot rector, en geeft inzicht in waar je staat in je leiderschap en hoe je je verder kunt ontwikkelen. Je gaat zelf aan de slag, maar met de mogelijkheid om hulp te vragen als je er niet uitkomt. De tool is ontwikkeld door SRVO en de VO-academie, in samenwerking met Bardo.

De beroepsstandaard geeft gemeenschappelijke taal aan het vak van schoolleider. Om de standaard actief in de praktijk te benutten hebben wij, SRVO en de VO-academie, de Reflectietool ontwikkeld. Het biedt een handvat om meer inzicht te krijgen in waar je staat in je leiderschap en hoe je je blijvend kunt ontwikkelen. Lees hier meer over de Reflectietool.