Oriëntatie op leiderschap
De vraag naar schoolleiders in het middenmanagement blijft door uitstroom de komende jaren naar verwachting groot. Met het leertraject Oriëntatie op leiderschap wil de VO-academie de mobiliteit van docenten en medewerkers stimuleren, door in te zetten op de ontwikkeling van leiderschap. Het leertraject neemt de uitgangspunten van loopbaanleren als leidraad: een proces van voortdurend actief en bewust werken aan de eigen ontwikkeling om ‘klaar’ te zijn op het moment van loopbaankeuzes. Deelnemers krijgen inzicht in de eigen leiderschapskwaliteiten, doen ervaring op met leidinggeven en kunnen vervolgens een weloverwogen keuze maken voor een volgende loopbaanstap.
Voor wie
Het leertraject Oriëntatie op leiderschap is ontwikkeld voor docenten en werknemers in het voortgezet onderwijs met leiderschapsambities die de mogelijkheden willen verkennen voor een toekomstige leiderschapsfunctie binnen het onderwijs.
Doel
Het doel van dit leertraject is om ambitieuze docenten inzicht te geven in (hun) leiderschap, zodat zij in staat zijn een bewuste keuze te maken voor een loopbaanstap naar een leidinggevende positie in het onderwijs. Deelnemers krijgen zicht op hun drijfveren en ambities ten aanzien van leiderschap. Ze ontdekken waartoe zij leiding willen geven, wat hun kwaliteiten zijn en wat te doen in complexe of uitdagende situaties. Tevens krijgen deelnemers inzicht in wat een leidinggevende positie op school betekent en ontwikkelen zij een leidinggevend perspectief. Aan dit leertraject nemen in totaal per groep 20 deelnemers deel.
Oriëntatie op eindverantwoordelijk schoolleider
Voor leidinggevenden die overwegen de stap te maken naar eindverantwoordelijk schoolleider is het goed om vooraf te onderzoeken of dit een goede volgende stap is in de loopbaan. In dit leertraject wordt er gekeken naar de inhoud van deze nieuwe rol en of deze passend is bij de persoonlijke wensen en kwaliteiten van de deelnemer. Er wordt expliciet gekeken naar verschillende vormen van eindverantwoordelijk schoolleider, variërend in o.a. schooltype en schoolgrootte.
Voor wie?
Het leertraject Oriëntatie op eindverantwoordelijk schoolleider is ontwikkeld voor ambitieuze leidinggevenden in het middenmanagement in het voortgezet onderwijs en zij-instromende leidinggevenden die de mogelijkheden van een rol als eindverantwoordelijk schoolleider willen verkennen.
Doel
In dit leertraject wordt kennisgemaakt met de inhoud van het vak, de samenwerking zowel intern als extern met verschillende partners, de uitdagingen en de complexiteit van deze rol. Deelnemers verdiepen zich zowel in hun eigen organisatie als met elkaar in deze rol en in hoeverre die bij hen past.
Oriëntatie op besturen
Speciaal voor schoolleiders die de serieuze ambitie hebben om bestuurder te worden is het leertraject ‘Oriëntatie op besturen’ ontwikkeld. Een gedegen en inspirerend traject dat deelnemers een eerste inzicht geeft in het beroep en in de eigen professionele kwaliteiten in relatie tot de rol van bestuurder.
Voor wie
Het leertraject Oriëntatie op besturen is specifiek bestemd voor schoolleiders met een serieuze ambitie om bestuurder te worden.
Doel
Na afloop van dit leertraject hebben deelnemers beter zicht op hun eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten in relatie tot de rol van bestuurder. Deelnemers krijgen inzicht in het beroep, maken kennis met het samenspel met Raad van Toezicht, het beroepsprofiel voor bestuurders en de Code Goed Bestuur en bouwen een netwerk op van collega's.
Meer weten?
Heb je vragen over één van de leertrajecten? Neem dan contact op via info@vo-academie.nl.