Op 22 april j.l. vond de diploma-uitreiking van VO-managementcoach Tranche 7 plaats. Tijdens een feestelijke bijeenkomst heeft Tammy van Son (projectleider VO-academie) de diploma’s uitgereikt, vergezeld met een mooie bos bloemen. Dat gebeurde in aanwezigheid van de trainers Peter Gossen, Yvonne Veenendaal, Jantine Maaskant en Ineke Pauptit, Petra Janzweerd (directeur BGL) en Martin Hulsen.
Na een korte inleiding van Martin Hulsen, waarin hij kort terugblikte op de opleiding (van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam!), gaf hij aan hoe we verder gaan met VO-managementcoach: het coachen van collega-schoolleiders en het bezoeken van de landelijke en/of regionale bijeenkomsten van VO-managementcoach.
Petra Janzweerd sprak namens BGL en schetste de mogelijkheden om de practitioner te gaan volgen. De dag werd afgesloten met een afronding in de beide groepen onder leiding van de respectievelijk trainers.
Overzicht geslaagce coaches:
- Anke de Peuter
- Bart de Wild
- Erna Brummel
- Ezra Meijer
- Godelieve Paasschens
- Hans van Beekum
- Hans Warris
- Ihsan Akdeniz
- Jeanette Lotte
- Josje Compaan
- Karin Poerstamper
- Laura van Dasselaar
- Loek Zoon
- Maartje Buijs
- Maike Warrink
- Marit van Daal
- Reineke Hesselt van Dinter
- Vincent Wolsheimer
- Yolande Ulenaers
Meer dan een diploma!
Bij aanvang van de opleiding hadden de cursisten aangegeven welke persoonlijke doelen zij zouden willen bereiken. Tijdens de diploma-uitreiking werd aan de kandidaten gevraagd aan te geven welke van deze persoonlijke doelen zij tijdens de opleiding inderdaad gerealiseerd hadden. Dat leverde een mooi beeld op.
Veel van de cursisten gaven aan een persoonlijke groei doorgemaakt te hebben. Ze kregen beter zicht op wie ze zijn en wat zij meebrengen tijdens het coachen. Dat helpt bij het maken van rapport en bij het inhoud geven aan de uitgangspunten: eerst de relatie dan de prestatie en je brengt jezelf altijd mee!
Daarnaast werd genoemd dat ze hun gereedschapskist hadden kunnen vullen, waardoor ze nu over een breder arsenaal aan interventies beschikten en dus tijdens het coachen meer maatwerk konden leveren. Extra aandacht kregen de interventies waarbij de coachee gevraagd werd in beweging te komen. Het op je handen blijven zitten en de coachee het werk laten doen werd als een belangrijke opbrengst en een ingewikkelde uitdaging genoemd. Het onderdeel luisteren en echt nieuwsgierig zijn was voor een aantal een mooie opbrengst, waarbij het reageren vanuit “het hier en nu” een belangrijk inzicht was. Tot slot werd genoemd dat men beter zicht heeft op het verschil tussen coachend leidinggeven en individuele coaching.
Kortom een mooie opbrengst die de nieuwe coaches meer zelfvertrouwen geeft en extra stimuleert collega-schoolleiders te coachen en van en met elkaar te leren! Dus echt meer dan een diploma!
Martin Hulsen