Als je mij vraagt waarom ik in het onderwijs werk, is een van de belangrijkste en diepste redenen dat ik geniet van het moment dat “het kwartje valt”. Om daar een bijdrage aan te kunnen leveren is magisch, bijna verslavend.
In het onderwijs leer je dat het een kunst is om de veiligheid en de gelegenheid te creëren waarin iemand wil leren, zich open stelt of een stap in zijn ontwikkeling maakt. Leren is niet altijd makkelijk en doet soms een beetje pijn of kan ongemakkelijk zijn. Dat maakt het zo uitdagend om anderen in de leermodus te krijgen.
Als docent ben je elke dag in de gelukkige omstandigheid om heel dicht bij dit leerproces te staan en daar actief aan bij te dragen. Feedback op je handelen als docent vliegt je om de oren. Je hoeft maar naar de gezichten van je leerlingen te kijken en je weet of je goed bezig bent.
Als schoolleider sta je toch wat meer op afstand van dit primaire proces. Als schoolleider ben je o.a. verantwoordelijk voor het welzijn van jouw collega’s. Het welzijn en de ontwikkeling van jouw collega’s bepalen voor een belangrijk deel de kwaliteit van de lessen en daarmee het leerproces van de leerlingen. Maar voor je het weet kom je daar niet meer aan toe omdat je achter een bureau mailtjes zit te beantwoorden of het corveerooster zit te maken.
Schoolleider zijn is net als het docentschap een vak apart. Een goede schoolleider worden is voor de meesten een ontdekkingstocht naar hoe jij als professional maar zeker ook als persoon van toegevoegde waarde kan zijn voor het primaire proces en jouw collega’s.
De opleiding tot VO-managementcoach die ik heb gevolgd heb, beschouw ik als een cadeau. Zonder er een euro voor te betalen kreeg ik een stapel boeken, een uitdagend jaarprogramma, interessante medecursisten en veel leermomenten over mezelf. Maar misschien nog wel het grootste cadeau waren de ervaringen die ik had met mijn coachees. Trajecten waarin ik onderdeel mocht zijn van het leerproces van beginnende schoolleiders die zoekende zijn naar wat hun rol nu precies inhoudt, wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden en hoe ze willen omgaan met de drukte van de baan. Na een coachgesprek kreeg ik als reactie via Whatsapp: “Fijn! Wat leer ik een hoop over mezelf. Door de gesprekken met jou krijgt mijn werk meer focus”.
Dankzij de opleiding tot VO-managementcoach ben ik zelf als schoolleider weer wat dichter gekomen bij de voor mij belangrijkste reden om dit werk te doen; “vallende kwartjes” zowel bij mijn coachee als bij mijzelf.
Ezra Meijer,
Directeur Scala College