Bekijk hieronder het overzicht met de werkvormen die zijn ingebracht. Wil je hier meer over weten? Wij brengen je graag in contact met een collega-coach die je hier meer over kan vertellen. Stuur daarvoor een mail naar info@vo-academie.nl.
Welke werkvorm heeft geleid tot impactvolle ervaringen? | Wat heb je bereikt door die werkvorm in te zetten? | Wat was het effect op de ander? | Tips voor collega's |
Werk met systemische opstellingen | Inzicht bij de coachee, ontspanning bij de coach | Op alle lagen (denken, voelen, doen) een stap voorwaarts | Zorg dat je je eigen instrumentenkoffer af en toe afstoft |
Systeemopstelling | Inzicht in onderlinge verhoudingen en over de anderen in de omgeving | Duidelijk met wie hij/zij in gesprek moest en waarover | Laat coachee A-4tjes maken met de namen en laat hem daarop gaan staan |
Het schalen | Het hielp de coachee om het voornemen concreet en behapbaar te maken | Dat het probleem/de opgave veel eenvoudiger werd en de persoon er een concreet voornemen aan overhield om mee aan de slag te gaan | Hoeft niet perse met papier op de grond maar daarvan is impact wel groter |
Werken met soulcards | Groter inzicht wat werkelijk gewenst is, wat de (grote) gift is | Uit het hoofd naar gevoel en inzicht op een dieper niveau | |
Het becijferen op de lijn: waar sta je, waar kom je vandaan, waar wil je naar toe, wat heb je daarvoor nodig? | Daarmee krijg je de ander aan! Bewust van wat wel of niet heeft gewerkt in het verleden en wat wel of niet zou kunnen werken naar de toekomst | Bewustwording en actieve reflectie | Maak het beeldend, doe het actief en in beweging |
Logische niveaus van Dilts | Reflectie op verschillende niveaus en perspectieven | Zelfvertrouwen | |
Uit de TA: de grenswerkwoorden (moeten, kunnen, willen, mogen) + het vijfde werkwoord: durven | De coachee ontwikkelt hoe je van moeten naar willen kunt komen | Bevrijdend | Veel oefenen en uitproberen |
Oudere en jongere ik - positie | Bewustwording bij coachee | Inzicht; impact op langere termijn -> relativering | |
Jongere en oudere ik | Inzicht bij de coachee | Coachee nam in één keer grote beslissing (ontslag uit het onderwijs en was hier enorm blij mee) | |
Samen in beweging (wandeling – natuur) | Rust, zijn in het moment | Stilstaan | |
Denken vanuit succeservaringen; oplossingsgericht coachen | (Meer) zelfvertrouwen bij de coachee: komt goed, ik kan het | (Meer) zelfvertrouwen bij de coachee: komt goed, ik kan het |