2022 was weer een druk, en een productief, jaar voor de VO-academie. We hebben hard gewerkt aan allerlei activiteiten om de professionalisering van schoolleiders en bestuurders verder te bevorderen.

In het post-corona-tijdperk was de rode draad toch wel hoe we weer ‘terug naar normaal’ zouden gaan. Of beter gezegd: óf we wel terug zouden gaan. Gelukkig was er dit jaar weer volop gelegenheid om elkaar te zien en te ontmoeten!

We kijken er uiteraard naar uit om je ook in 2023 te ondersteunen in je professionele ontwikkeling. Nu het jaar afloopt is het tijd voor rust en bezinning. Daar hoort ook een terugblik op dit jaar bij. We hebben voor je de belangrijkste resultaten op een rijtje gezet.
 

Leertrajecten 

Het afgelopen jaar konden de meeste leeractiviteiten weer fysiek plaatsvinden, nadat een jaar eerder een groot deel van de activiteiten online moest plaatsvinden vanwege de Coronacrisis. In 2022 heeft de VO-academie 28 leertrajecten georganiseerd met 645 deelnemers. Zij beoordeelden de trajecten gemiddeld met een 7,8.
 

Masterclasses 

Door populariteit en inspelend op de actualiteit zijn er 12 (i.p.v. 10) masterclasses georganiseerd in 2022. In totaal hebben 260 schoolleiders en bestuurders deelgenomen. Meer dan we vooraf op hoopten! De masterclasses werden gemiddeld met een 7,6 beoordeeld.
 

VO-managementcoach

In 2022 zijn 19 deelnemers succesvol opgeleid tot VO-managementcoach. Daarnaast zijn in 21 deelnemers na een zorgvuldige selectieprocedure in september 2022 gestart met de opleiding tot VO-managementcoach. Zij zullen in april 2023 de opleiding afronden. 
 

Week van de Starter 

De 2e editie van de Week van de Starter was een breed gedragen initiatief binnen én buiten de VO-raad. Externe partijen zoals SRVO, de PO-raad en diverse opleiders waren betrokken bij het programma. Dat programma bestond o.a. uit inwerktrajecten, webinars, lezingen en workshops. Zet het alvast in je agenda: de volgende editie vindt plaats op 9 t/m 13 oktober 2023! 
 

Nieuw leerplatform 

In 2022 is het leerplatform VOnkel uitgefaseerd. Het was sinds 2015 in gebruik en voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Er is gekozen voor een toekomstbestendig en laagdrempelig leerplatform dat de toegankelijkheid van leermaterialen en kennis vergroot. 
 

Samenwerking met huisacademies 

Het afgelopen jaar zijn we gaan samenwerken met huisacademies van scholen, zoals met scholengroep PCOU Willibrord. Zij integreerden een leertraject van de VO-academie binnen hun eigen aanbod. Op die manier kan men ons aanbod afstemmen op de behoefte van de eigen organisatie. Lees hier meer over de samenwerking met PCOU Willibrord. 
 

Ontwikkeling schoolleidersplatform 

Het afgelopen jaar hebben de VO-raad, Vo-academie en SRVO gewerkt aan een online platform voor en door schoolleiders. Het nieuwe schoolleidersplatform moet de beroepsgroep ondersteunen, inspireren en verbinden. Het heeft uiteindelijk als doel om de vertegenwoordiging en ondersteuning van schoolleiders te versterken. 
 

Katernen 

In 2022 zijn de volgende katernen gepubliceerd: 

In 2023 zijn we van plan om een nieuw katern te publiceren over het onderwerp ‘kansengelijkheid’. 
 

Nieuwe reflectietool 

Eind 2022 lanceerde de VO-academie en SRVO een nieuwe reflectietool voor schoolleiders. Dit nieuwe hulpmiddel geeft ‘op afstand’ inzicht in waar je staat in je leiderschap en hoe je je verder kunt ontwikkelen. Lees hier meer over de reflectietool. 
 

VO-praat  

In 2021 zijn we gestart met de reeks VO-praat. Gezien de populariteit van VO-praat, zijn we in 2022 hiermee verdergegaan. Bekijk de vijf meest populaire afleveringen van 2022: 

Sector aan het woord 

In 2022 zijn we gestart met een reeks interviews onder de noemer ‘Sector aan het woord’. Iedere maand leggen we een schoolleider of bestuurder een aantal vragen voor over het thema professionalisering. Lees de interviews die we in 2022 publiceerden: Hiltje Rookmaker, Henk Hagoort, Lidka Mikolajczyk, Hans Warris, Thijs Amersfoort, Huub Nelis
 

Monitoringsonderzoek professionele ontwikkeling  

Dit jaar is het Monitoringsonderzoek voor professionele ontwikkeling gepubliceerd. Daaruit bleek dat nagenoeg alle schoolleiders en bestuurders activiteiten ondernamen die in het teken stonden van hun professionele ontwikkeling en dat ze over het algemeen tevreden zijn over de ruimte die zij hiervoor krijgen. Bekijk hier het volledige onderzoeksrapport.