In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders en bestuurders een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we een schoolleider of bestuurder een aantal vragen voor over het thema ‘leren en professionaliseren’. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan het thema leren en professionaliseren.
Voor deze nieuwe editie van Sector aan het woord hebben we Deborah Odendaal een aantal vragen voorgelegd. Deborah is al een aantal jaren schoolleider op het Montessori Lyceum Amsterdam en sinds 3 jaar vervult ze die rol ook op de nieuwe school MLA#2: “Op momenten waar het spannend wordt en waar het schuurt, leer ik het meest. Bijvoorbeeld bij het opzetten van onze nieuwe school, het MLA#2. Gedurende dit proces van pionieren waren er geregeld spannende momenten voor mij en mijn team en waarin dingen soms ook minder soepel liepen. Ik leerde dat het juist op die momenten zo belangrijk is als schoolleider om niet weg te lopen van de situatie, maar juist de confrontatie aan te gaan en te blijven verbinden. Dit heeft mijn professionele relaties en de samenwerking binnen het team versterkt”.
Lees hieronder het volledige interview met Deborah!