Werken aan toekomstbestendig en praktijkgericht onderwijs. Maar hoe geef je daar nou echt visiegestuurd leiding aan? Hoe zorg je voor commitment? En hoe inspireer je anderen om samen de visie in de praktijk te brengen? Deze vragen stonden centraal in de themadag van Havo van de Toekomst die samen met de VO-academie en Saxion Hogeschool op 6 april jl. in Rijssen werd georganiseerd. 

Zo'n twintig aanwezige schoolleiders gebruikten op deze studiedag de leiderschapspraktijk ‘Visiegestuurd werken’ zoals die in de Beroepsstandaard VO voor schoolleiders staat. Projectleider Arjan van Basten verzorgde als gespreksleider samen met Hans van der Loo en Marleen Ribberink de presentaties en gesprekken.

 

 

Vierluik 

Supervisie: springplank voor energieke samenwerking. Dit was de titel en insteek van de presentatie van Hans van der Loo. Hij besprak waarom gedrag de zwakste schakel is. Het kan voor goed teamwork of versnelling zorgen maar ook voor vertraging. Hiervoor haalde bij voorbeelden en onderzoeken aan waaruit blijkt dat visie, gedrag, teamwork wél tot grote versnelling leidt als het maar gedragen is en richting geeft. Ordening, samenspel en begrenzing waren hierbij de kaders waarin vragen geordend worden. Ook stond Van der Loo stil het vierluik voor de visie: het hoger doel, het gewaagd doel, de kernkwaliteiten en de kernwaarden.
 

Fasen visievorming 

Marleen Rikkerink benoemde op haar beurt het belang van een goede visie en de verschillende functies daarvan. Om tot een goede visie te komen zijn de volgende vijf fasen van visievorming van belang: Ontwaken, Ontsteken, Oriënteren, Ontdekken, Ontvouwen. Daarnaast nam ze inde presentatie de tijd voor een belangrijke 'zijstap' bij fase twee: de commitmentladder. Dit zorgde voor veel herkenning bij de aanwezigen. Want daar worstelt bijna iedereen wel mee: wat is er nou écht nodig om mijn collega's in beweging, en liever nog 'aan boord' te krijgen? 
 

Meer informatie en presentaties: